Konijnenhok tralies roest

13-03-2024 17:13 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik heb gratis een fijn ruim konijnenhok gekregen, super ruim voor het beestje.
Sommige tralies zijn wel wat geroest… mijn vraag is of dit kwaad kan voor het beestje? Hij knaagt zelf nog niet aan de tralies, maar misschien komt dat nog.

Ik las dat je met cola en een sponsje het eraf kan schuren. Maar als het gaat regenen roest het waarschijnlijk weer opnieuw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
14-03-2024 09:21
Dat ga ik ook niet doen, want waarschijnlijk komt die dan weer alleen te zitten. Ik voel dan meer voor het konijntje naar een goede vriendin van mij te brengen. Daar zit het broertje van ons konijn, ook alleen. En zij willen met alle liefde die van ons ook ontvangen.
Ik heb haar aangegeven dat ze mogelijk kunnen vechten, maar ze wil beiden laten castreren. En omdat het uit zelfde nest komt is zij niet heel bang voor vechten.
Voor mij voelt dit iig fijner als terug naar de fokker.
Niet doen! Die kunnen niet bij elkaar, want hoe ouder ze worden, hoe vaker ze elkaar de tent uit zullen vechten. En ja, dat kan tot de dood erop volgt. Konijnen kiezen hun eigen maatje.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
14-03-2024 09:21
Dat ga ik ook niet doen, want waarschijnlijk komt die dan weer alleen te zitten. Ik voel dan meer voor het konijntje naar een goede vriendin van mij te brengen. Daar zit het broertje van ons konijn, ook alleen. En zij willen met alle liefde die van ons ook ontvangen.
Ik heb haar aangegeven dat ze mogelijk kunnen vechten, maar ze wil beiden laten castreren. En omdat het uit zelfde nest komt is zij niet heel bang voor vechten.
Voor mij voelt dit iig fijner als terug naar de fokker.
Ga er maar vanuit dat er 90% of meer kans is dat ze wel gaan vechten. Ik zou dat risico al helemaal niet willen nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
14-03-2024 09:21
Dat ga ik ook niet doen, want waarschijnlijk komt die dan weer alleen te zitten. Ik voel dan meer voor het konijntje naar een goede vriendin van mij te brengen. Daar zit het broertje van ons konijn, ook alleen. En zij willen met alle liefde die van ons ook ontvangen.
Ik heb haar aangegeven dat ze mogelijk kunnen vechten, maar ze wil beiden laten castreren. En omdat het uit zelfde nest komt is zij niet heel bang voor vechten.
Voor mij voelt dit iig fijner als terug naar de fokker.
Dat uit hetzelfde nest gelul is ook zo’n dom gelul. Broers en zussen, zonen en moeders, vaders en dochters, alles dekt elkaar. Konijnen doen niet aan familiebanden zoals wij dat doen. Die 2 zien elkaar niet als broers, maar als rivalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen!! Ze gaan vechten, die kans is bijna 100%. Als ze niet weg kunnen komen, en dat kunnen ze niet in een afgesloten ruimte, vechten ze tot de dood er op volgt. Dit risico moet je niet willen nemen, niet voor je kind om een konijntje zo te vinden, maar zeker niet voor deze dieren. Neem contact op met de konijnenopvang en laat je vriendinnen dat ook aub doen. Jullie moeten allemaal jullie verantwoordelijkheid nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
14-03-2024 09:21
Dat ga ik ook niet doen, want waarschijnlijk komt die dan weer alleen te zitten. Ik voel dan meer voor het konijntje naar een goede vriendin van mij te brengen. Daar zit het broertje van ons konijn, ook alleen. En zij willen met alle liefde die van ons ook ontvangen.
Ik heb haar aangegeven dat ze mogelijk kunnen vechten, maar ze wil beiden laten castreren. En omdat het uit zelfde nest komt is zij niet heel bang voor vechten.
Voor mij voelt dit iig fijner als terug naar de fokker.

Nogmaals: zij is net zo impulsief en zo'n nitwit als jij dus dit is natuurlijk heel dom als jij dit gaat doen. Het is gewoon je er makkelijk vanaf maken. Luister nou eens naar mensen die er wél verstand van hebben. Ik vind het echt krokodillentranen als je enerzijds gaat zitten huilen dat je dom gehandeld hebt en anderzijds doorgaat op dezelfde weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
14-03-2024 12:52
Nogmaals: zij is net zo impulsief en zo'n nitwit als jij dus dit is natuurlijk heel dom als jij dit gaat doen. Het is gewoon je er makkelijk vanaf maken. Luister nou eens naar mensen die er wél verstand van hebben. Ik vind het echt krokodillentranen als je enerzijds gaat zitten huilen dat je dom gehandeld hebt en anderzijds doorgaat op dezelfde weg.
100% mee eens. We zijn allemaal mens, en we maken allemaal fouten. Doe er je best voor dat dit beestje uiteindelijk een goed huisje gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... siel-lijst
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
14-03-2024 09:21
Dat ga ik ook niet doen, want waarschijnlijk komt die dan weer alleen te zitten. Ik voel dan meer voor het konijntje naar een goede vriendin van mij te brengen. Daar zit het broertje van ons konijn, ook alleen. En zij willen met alle liefde die van ons ook ontvangen.
Ik heb haar aangegeven dat ze mogelijk kunnen vechten, maar ze wil beiden laten castreren. En omdat het uit zelfde nest komt is zij niet heel bang voor vechten.
Voor mij voelt dit iig fijner als terug naar de fokker.
Laat haar er dan een paar voedsters bij zetten. Twee rammen gaan vechten, ook als ze uit hetzelfde nest komen en geholpen zijn. Als ze beiden een partner hebben en genoeg ruimte is de kans groot dat het wel slaagt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flomy81 schreef:
14-03-2024 13:07
100% mee eens. We zijn allemaal mens, en we maken allemaal fouten. Doe er je best voor dat dit beestje uiteindelijk een goed huisje gaat krijgen.
Nou, dit inderdaad. Je moet niet handelen vanuit je gevoel, maar vanuit de kennis die je is aangedragen hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
14-03-2024 15:18
Laat haar er dan een paar voedsters bij zetten. Twee rammen gaan vechten, ook als ze uit hetzelfde nest komen en geholpen zijn. Als ze beiden een partner hebben en genoeg ruimte is de kans groot dat het wel slaagt.
Nee.
Er zijn drie véél te jonge rammetjes gekocht bij een foute fokker met nul verstand van zaken, dus zowel TO als haar vriendinnen weten echt niets van konijnenwelzijn anders waren ze wel naar een konijnenopvang gegaan. Meer konijnen erbij is absoluut geen goed idee, want koppelen is niet alleen een kwestie van zet er een paar voedsters bij, dat moet echt heel voorzichtig en met verstand van zaken gebeuren.
Die rammetjes moeten gewoon naar een goede opvang maar dat is al tig keer gezegd.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
14-03-2024 17:34
Nee.
Er zijn drie véél te jonge rammetjes gekocht bij een foute fokker met nul verstand van zaken, dus zowel TO als haar vriendinnen weten echt niets van konijnenwelzijn anders waren ze wel naar een konijnenopvang gegaan. Meer konijnen erbij is absoluut geen goed idee, want koppelen is niet alleen een kwestie van zet er een paar voedsters bij, dat moet echt heel voorzichtig en met verstand van zaken gebeuren.
Die rammetjes moeten gewoon naar een goede opvang maar dat is al tig keer gezegd.
Gaat TO niet doen. Die houdt dat diertje en met een beetje mazzel is het over 2 jaar dood zodat het niet nog langer in eenzaamheid en depressie hoeft door te brengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
14-03-2024 19:17
Gaat TO niet doen. Die houdt dat diertje en met een beetje mazzel is het over 2 jaar dood zodat het niet nog langer in eenzaamheid en depressie hoeft door te brengen.
Yep :(
Maar dan heeft het beestje gelukkig wel gezellig op de bank gespeeld met een balletje en een nepwortel.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren Quote
1. Konijnen horen niet alleen. Je hebt duidelijk geen onderzoek gedaan want dat is letterlijk het eerste wat je tegen komt als je gaat Googlen.

2. Ongecastreerde rammen gaan sproeien. Ik snap niet zo goed waarom je dat graag zou willen?

3. 2 rammen gaan vaak vechten, ook als ze beide gecastreerd zijn. Zelfs twee voedsters is al wat tricky. Een voedster en ram gaat het beste. Dat ze uit hetzelfde nestje komen maakt niks uit, daar zijn ze volledig ongevoelig voor. Als baby kunnen ze met iedereen en zijn ze altijd sociaal naar mensen maar in de pubertijd resetten ze een soort van en dan heb je pas het echte karakter, dat kan dan rustig een heel ander konijn zijn.

4. Konijnen zijn groepsdieren maar mensen maken geen deel uit van de groep (zoals een kat of hond een mens wel als echte kin/groepsgenoot/verrijking kunnen zien). Ze houden meestal ook niet van knuffelen en hebben regelmatig ook geen behoefte aan spelen met mensen, helemaal niet als ze een maatje hebben zoals het hoort. Dat je zoontje “hem zo lekker vertroetelt” maakt dus niks uit, het konijn is nog steeds eenzaam.

Wat is het probleem om er een voedster bij te zetten eigenlijk? Het koppelen kan je uitbesteden aan een opvang, dan gaat je rammetje op koppelvakantie met een voedster uit de opvang en krijg je een gekoppeld paartje terug. Moet hij wel gecastreerd zijn. Voedster hoeft niet perse gecastreerd te zijn, die loopt wel risico op kanker als ze oud(er) wordt dus dat is een afweging om te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat Ugli hierboven zegt. Ik word erg moedeloos van dit topic. Er wordt zo veel juiste info en advies gegeven, maar het kwartje rolt niet door :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is dit afgelopen, TO? Zijn de drie eenzame mannetjes naar een fatsoenlijke opvang gebracht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook erg benieuwd hoe het met deze beestjes is gegaan. Hebben jullie ze naar een goede opvang gebracht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
14-03-2024 09:21
Dat ga ik ook niet doen, want waarschijnlijk komt die dan weer alleen te zitten. Ik voel dan meer voor het konijntje naar een goede vriendin van mij te brengen. Daar zit het broertje van ons konijn, ook alleen. En zij willen met alle liefde die van ons ook ontvangen.
Ik heb haar aangegeven dat ze mogelijk kunnen vechten, maar ze wil beiden laten castreren. En omdat het uit zelfde nest komt is zij niet heel bang voor vechten.
Voor mij voelt dit iig fijner als terug naar de fokker.
Ik heb ook twee broertjes gehad….waren van ander geslacht dan aanvankelijk werd gezegd. Zelfs de dierenarts twijfelden nog toen we kwamen om te castreren/steriliseren.
Wat een ellende is dit geweest. Heb ze tijdelijk uit elkaar gehaald…ze zouden door gevochten hebben tot de dood. Naast elkaar maar met gaas ertussen…uiteindelijk is het wel gelukt en leefden ze naast elkaar.( liepen overdag los in de tuin….geen plant meer veilig natuurlijk ..) maar toen er eentje wat zwakker werd zag zijn broer weer kans en werd hij weer aangevallen. Heel zielig. Dus nee echt nooit doen de broertjes bij elkaar zetten !!!!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
De broertjes zitten bij elkaar, zijn beiden geholpen en ze zijn continue samen. Blijken heel lief voor elkaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
07-06-2024 23:32
De broertjes zitten bij elkaar, zijn beiden geholpen en ze zijn continue samen. Blijken heel lief voor elkaar te zijn.
Sorry TO, het is mij echt een raadsel waarom je dit probeert, terwijl zo ongeveer iedereen je hier vertelt dat twee ex-rammen bij elkaar een soort tikkende tijdbom zijn, die elk moment kan exploderen.

Ja, in heel enkele gevallen gaat het goed, maar dat is echt heel zeldzaam. Ik zou er zelf echt niet aan moeten denken altijd waakzaam te moeten zijn en continu oplettend te moeten zijn of de vlam in de pan schiet en ze elkaar ernstig verwonden.

Echt, ik word af en toe een beetje moedeloos van dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De konijnen zijn nog niet in de puberteit, die begint zo rond de 5 maanden en kan tot 8 maanden duren. Dán pas wordt de rangorde bepaalt, dus dat ze nu lief voor elkaar zijn, zegt precies niets! Dat kan volledig anders zijn met een maand of 2, ook bij gecastreerde konijnen.

Eerlijk waar, ik vraag mij soms af waarvoor iedereen de moeite neemt om adviezen te typen. Nou ja, in elk geval niet voor TO, die gewoon eigenwijs haar eigen ding doet.
Hopelijk voor meelezers dan maar, die zich wel goed voorbereiden en niet impulsief schattige oetsiekoetsie konijnen bij een onbetrouwbare fokker halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enfin, en dus niet zeuren als je straks een gewond (of erger) konijn in het hok vindt 's morgens. Dan weet je dus dat de puberteit begonnen is. Dat vechten doen konijnen in de natuur ook, maar dan kan de zwakkere wegvluchten, helaas kan dat in een hok niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
08-06-2024 10:56
Sorry TO, het is mij echt een raadsel waarom je dit probeert, terwijl zo ongeveer iedereen je hier vertelt dat twee ex-rammen bij elkaar een soort tikkende tijdbom zijn, die elk moment kan exploderen.

Ja, in heel enkele gevallen gaat het goed, maar dat is echt heel zeldzaam. Ik zou er zelf echt niet aan moeten denken altijd waakzaam te moeten zijn en continu oplettend te moeten zijn of de vlam in de pan schiet en ze elkaar ernstig verwonden.

Echt, ik word af en toe een beetje moedeloos van dit soort dingen.
Mijn vriendin heeft uiteraard eerst de dierenarts gebeld en advies gevraagd. Hij/zij gaf aan dat het vaak goed gaat als ze geholpen zijn. Dit heeft ze dan ook netjes gedaan. Ze liggen continue bij elkaar en zijn heel lief voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
08-06-2024 11:01
De konijnen zijn nog niet in de puberteit, die begint zo rond de 5 maanden en kan tot 8 maanden duren. Dán pas wordt de rangorde bepaalt, dus dat ze nu lief voor elkaar zijn, zegt precies niets! Dat kan volledig anders zijn met een maand of 2, ook bij gecastreerde konijnen.

Eerlijk waar, ik vraag mij soms af waarvoor iedereen de moeite neemt om adviezen te typen. Nou ja, in elk geval niet voor TO, die gewoon eigenwijs haar eigen ding doet.
Hopelijk voor meelezers dan maar, die zich wel goed voorbereiden en niet impulsief schattige oetsiekoetsie konijnen bij een onbetrouwbare fokker halen.
Zoals zojuist benoemd heeft mijn vriendin de dierenarts gebeld (welke hier deskundig in is) en hij/zij gaf aan dat het vaak goed gaat na castratie.
Dus nee, er is niet gehandeld vanuit ontwetendheid of whatever, het is nagevraagd bij een deskundige.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helenax89 schreef:
08-06-2024 22:32
Zoals zojuist benoemd heeft mijn vriendin de dierenarts gebeld (welke hier deskundig in is) en hij/zij gaf aan dat het vaak goed gaat na castratie.
Dus nee, er is niet gehandeld vanuit ontwetendheid of whatever, het is nagevraagd bij een deskundige.
Ik heb niet al te veel vertrouwen in een dierenarts, die dit aangeeft. Het kán in een heel enkel geval goed gaan, dat is heel wat anders dan dat het vaak wel goed gaat (al hoop ik voor jullie natuurlijk dat het goed gaat).

Ik zou de konijnen in elk geval de komende maanden erg goed in de gaten houden en ze bij bijtgedrag of bij een bal van over de grond rollende konijnen meteen uit elkaar halen. Je kunt dan wel met zekerheid zeggen dat het niet meer goed gaat komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn in Nederland maar zeer weinig dierenartsen deskundig op het gebied van konijnen. En een dierenarts die zulk advies geeft, is er zeker niet een van.
Het is wachten tot het mis gaat. Hopelijk op een moment dat je in de buurt bent en je nog kunt ingrijpen. Gebeurt het 's nachts of als je niet thuis bent, bestaat het dat je een dood konijn vindt in het hok. Je moet het maar willen....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven