Zwangerschapswens bespreken

05-07-2024 12:28 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik me afvraag aan degenen met zwangerschapswens. Bespreken jullie dit met mensen om jullie heen? Bijv. Met vrienden?

Mijn vriend is namelijk van alles lekker bij jezelf houden tot nog net niet na de 20 weken echo. Maar zelf ben ik iemand die heel makkelijk overal overpraat met vriendinnen. Daarnaast ben ik iemand die normaal graag een biertje drinkt en het valt nu natuurlijk direct op dat ik niet drink. En dan denk ik kan net zo goed eerlijk zijn.

Ik wil mn vriend zn grenzen graag respecteren en heb hem wel al gezegd dat geheimhouden tot 20wk wel erg overdreven is. Maar soms zou het ook makkelijk zijn om er gewoon over te praten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de wens wel met vriendinnen besproken.

Verder is het echt jullie persoonlijke keuze om al dan niet tot 20 weken te wachten. Ik heb het veel eerder verteld, omdat ik me daar prettig bij voelde.

Verder scheelt het wel dat ik sowieso amper alcohol drink en dat mijn vriendinnen geen types zijn die meteen vragen zouden stellen of zouden gissen wanneer ik geen alcohol drink.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar hij hoeft er niet over te praten. Vind hij het erg als je het deelt met een of twee mensen?

Of vind een compromis. Niet met de 20 weken echo, maar ook niet met de positieve test nog in de je handen. 10-12 weken is dan een leuk compromis zou ik zeggen.

Overigens, ik drink niet standaard, maar bij een familiefeestje drink ik graag een wijntje. Bovendien weigerde ik in die periode rauw varkensvlees (iets van carpaccio ofzo was het). Ik dacht dat het heel erg opviel. Niemand had er iets van gedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou er rekening mee dat je enorm onder een vergrootglas komt te liggen als je daar openlijk over praat. Prima als je dit geen probleem vindt, maar stel dat het bijvoorbeeld langer duurt, dan kan je de nieuwsgierige vragen hoe het ervoor staat flink beu worden.
Wij hebben het beide keren voor onszelf gehouden. Wat ik zelf heel erg leuk vond is dat onze beide ouders het nog totaal niet aan zagen komen dus die waren enorm (positief) verrast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gaat het om het bespreken van de wens of van het zwanger zijn op zich?

De wens heb ik niet met veel mensen besproken omdat ik echt geen zin had in "en en? ben je al...." Stel dat het helemaal niet gelukt was, dan had ik dat zeer pijnlijk gevonden. Maar zodra ik zwanger was riep ik het van de daken hoor, ik vind het onzinnig omdat geheim te moeten houden. Dat past me ook helemaal niet.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Enne, een zwangerschap tot 20 weken geheim houden is een illusie hoor. 9 op de 10 vrouwen heeft dan toch echt al wel een buikje. En waarom eigenlijk? Stel dat jouw zwangerschap onverhoopt met 19 weken misgaat en je kindje stilgeboren wordt, mag niemand dat dan weten? Bij een miskraam snap ik het nog, maar niet bij zo’n vergevorderde zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag echt zelf weten of je wensen zoals dit bespreekt met je familie of vrienden.
Niet hij.

Hij kan het voor zich houden als hij dat wil, maar hij heeft niet jou op te leggen mbt zulke normale dingen, wat jij wel of niet mag bespreken met jouw geliefden.

Zolang je geen verslag gaat geven van hoe vaak je seks hebt en hele sexverhalen ect gaat zitten vertellen snap ik echt probleem niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn beste vriendinnen verteld dat we aan het proberen waren, omdat het wat langer duurde en ik behoefte had om daarover te praten met anderen dan alleen mijn man. Was heel fijn vooral omdat een van die vriendinnen zwanger werd in de periode dat wij ook probeerden, en dus wist dat het bij mij een beetje gevoelig lag.

Toen ik zwanger werd hebben we wel gewacht tot de termijnecho voordat we het gingen vertellen. Een vriendin wist het wel al eerder (met 7 weken) omdat we bij hen oud en nieuw gingen vieren. Het was heel ongeloofwaardig geweest als ik dan geen alcohol had gedronken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
05-07-2024 12:41
Enne, een zwangerschap tot 20 weken geheim houden is een illusie hoor. 9 op de 10 vrouwen heeft dan toch echt al wel een buikje. En waarom eigenlijk? Stel dat jouw zwangerschap onverhoopt met 19 weken misgaat en je kindje stilgeboren wordt, mag niemand dat dan weten? Bij een miskraam snap ik het nog, maar niet bij zo’n vergevorderde zwangerschap.
Haha ik had het op werk alleen aan mijn eigen team verteld, omdat ik verwachtte dat het vanzelf breder rond zou gaan. Bleek niet zo en een deel van mijn collega's kwam er pas met 7 maanden achter (ik had dus wel laat een zichtbaar buikje).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
05-07-2024 12:41
Je mag echt zelf weten of je wensen zoals dit bespreekt met je familie of vrienden.
Niet hij.

Hij kan het voor zich houden als hij dat wil, maar hij heeft niet jou op te leggen mbt zulke normale dingen, wat jij wel of niet mag bespreken met jouw geliefden.

Zolang je geen verslag gaat geven van hoe vaak je seks hebt en hele sexverhalen ect gaat zitten vertellen snap ik echt probleem niet.
Zal wel persoonlijk zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb laatst meegemaakt hoe een vriend uit de vriendengroep van mijn man aan jan en allemaal verkondigde dat de pil de prullenbak in was gegaan. Anderhalf jaar en drie miskramen later was het eindelijk een keer blijvend raak. En bij iedere gelegenheid was er wel iemand die toch eens informeerde hoe het ervoor stond. Het werd zo vervelend dat de vrouw van dit stel op een gegeven moment feestjes begon te mijden.
Nu vind ik het ook enorm onbehoorlijk om bij mensen te gaan vissen wat de status is, maar dat heb je als stel met kinderwens niet in de hand. Je verkleint die kans wel door ervoor te kiezen geen open kaart te spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
even heel zwart-wit, voor een man begint dit proces pas vanaf de baby. Voor vrouwen vanaf zwanger-willen-worden.
En het is nogal een ingrijpend proces. Wel/niet ongesteld. Lichaam zonder pil.
Iets wat prettig is om met vriendinnen (je moeder/zus) te bespreken.

En ook om met je vriendinnen te bespreken waar zij tegen aan liepen met werk&zorg. Prima onderwerp om ook voor hem eens met zijn vrienden te bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is heel persoonlijk. Mijn man had de behoefte niet om erover te praten, ik wel. Dus deelde ik het veel eerder met mijn vrienden dan hij met de zijne dat ik zwanger was. We hebben het mijn familie ook wat eerder verteld dan de zijne, omdat ik het heel graag met hen wilde delen (voor de eerste echo al) en hij wilde eerst wat meer zekerheid voor hij het zijn familie vertelde en dus deden we dat pas na de echo met 9 weken.
Zijn zussen deelden het dan pas weer met 16 en 18 weken, ook prima.

Bij de tweede heb ik ook al onze wens voor een tweede gedeeld met twee goede vriendinnen, zodat ik het er met hen ook wat over kon hebben. Mijn man werd anders gek van mij denk ik, dan had hij het allemaal aan moeten horen (vooral in de eerste onzekere weken na positieve test). Mijn vriendinnen hebben nooit gevraagd of het al zover was, we hadden gewoon de afspraak in de groep dat je er niet naar vraagt tenzij de ander erover begint omdat die er graag over wil praten. Ik wist wel dat ik bij ze terecht kon ermee en dat was heel fijn voor mij. Wist ook zeker dat zij dit niet met anderen zouden gaan bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
In principe bij mezelf houden maar aangezien we al 5 jaar bezig zijn en met ivf beginnen, weten de meesten het wel in de directe kring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien bespreken met wie wel en wie niet?

Bijvoorbeeld wel je moeder en beste vriendin, niet de vriendengroep.

Dat hij iets niet wil en jij wel, betekent niet dat alleen zijn wensen gerespecteerd hoeven worden.

Jij hebt andere behoeften. Ga samen kijken hoe aan jullie beiden behoeften het beste tegemoet kan worden gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
05-07-2024 12:47
Zal wel persoonlijk zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb laatst meegemaakt hoe een vriend uit de vriendengroep van mijn man aan jan en allemaal verkondigde dat de pil de prullenbak in was gegaan. Anderhalf jaar en drie miskramen later was het eindelijk een keer blijvend raak. En bij iedere gelegenheid was er wel iemand die toch eens informeerde hoe het ervoor stond. Het werd zo vervelend dat de vrouw van dit stel op een gegeven moment feestjes begon te mijden.
Nu vind ik het ook enorm onbehoorlijk om bij mensen te gaan vissen wat de status is, maar dat heb je als stel met kinderwens niet in de hand. Je verkleint die kans wel door ervoor te kiezen geen open kaart te spelen.
Dat zal allemaal.
Maar als TO wel met haar vrienden en familie wil bespreken is dat haar keuze. Helemaal omdat zij degene is die de baby gaat dragen.
het kan heel fijn zijn om alles wat daar bij komt kijken, ook enge dingen soms, met je vriendin of zus te bespreken, of je moeder.

Zijn wens is in mijn ogen daar echt ondergeschikt aan. En TO kan zelf dan kiezen wat ze met wie wil delen, je hoeft niet van de daken te schreeuwen, scheelt ook veel vragen, kies zorgvuldig met je het er over hebt.
Maar dat is eigenlijk met alles prive.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
05-07-2024 12:57
Misschien bespreken met wie wel en wie niet?

Bijvoorbeeld wel je moeder en beste vriendin, niet de vriendengroep.

Dat hij iets niet wil en jij wel, betekent niet dat alleen zijn wensen gerespecteerd hoeven worden.

Jij hebt andere behoeften. Ga samen kijken hoe aan jullie beiden behoeften het beste tegemoet kan worden gekomen.
Juist moeder is in veel gevallen niet handig. Zoals mijn moeder, die schuift al jaren niet onder stoelen of banken dat ze graag oma wil worden. Dan liever goede vrienden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
05-07-2024 12:47

Nu vind ik het ook enorm onbehoorlijk om bij mensen te gaan vissen wat de status is, maar dat heb je als stel met kinderwens niet in de hand. Je verkleint die kans wel door ervoor te kiezen geen open kaart te spelen.
mensen (=vrouwen) van 30+ krijgen die vraag toch wel

en juist miskramen zijn heel fijn om te bespreken met vriendinnen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
05-07-2024 13:05
mensen (=vrouwen) van 30+ krijgen die vraag toch wel

en juist miskramen zijn heel fijn om te bespreken met vriendinnen
Vind jij. Vindt niet iedereen.
En dat we die vraag toch wel krijgen maakt het niet okee. Als het in mijn omgeving gebeurt, dan zeg ik daar wat van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben dat besproken met vrienden. Ook de miskramen. Iedereen was volwassen genoeg om er verder niet naar te vragen in groepsverband. En bij vrienden die er mee bezig waren hebben wij er ook nooit naar gevraagd.

Ik vond het zelf altijd wel heel fijn om het erover te hebben. Zeker ook over mijn miskramen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honingbij_ schreef:
05-07-2024 13:08
Vind jij. Vindt niet iedereen.
En dat we die vraag toch wel krijgen maakt het niet okee. Als het in mijn omgeving gebeurt, dan zeg ik daar wat van.
dat vindt jij dus ook
het is een feit, dat 'we' die vraag toch wel krijgen
of je die vraag wel/niet oke vindt, is een mening.

Persoonlijk (=mening) snap ik die geheimzinnigheid nooit zo goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de vele reacties en zo snel! Wij zijn pas begonnen met proberen en ben ook nog niet zwanger.

Vriend doet niet moeilijk hoor, is zelf gewoon niet zn prater. Daarbij heeft hij recent in zijn naaste omgeving meegemaakt dat iemand een slechte 20wk echo had en helaas voor abortus moest gaan. Vandaar dat hij dacht dat de 20wk een goed moment wat. Heb hem al uitgelegd dat ik dat te laat vind. Als er wel iets mis is heb je ook steun nodig en is het fijn dat mensen het wel weten.

Daar komt bij dat ik op werk meldingplicht heb bij een positieve test ivm werken met gevaarlijke stoffen. Dus daar weten ze het dan al veel eerder dan vrienden en familie en dat vind ik heel stom.

En het is gewoon een gevoel. Ik praat uberhaupt graag en ben heel open. Maar ik probeer dit ook niet bij iedereen neer te leggen. Alleen 1 close vriendin weet dat we hiermee bezig zijn en wil het 1 andere vriendin ook vertellen. Vriend zou dat niet erg vinden, maar heeft die behoefte gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wek besproken met vriendinnen dat we graag een kindje wilden. Niet echt exact van “we gooien NU de pilstrip uit het raam” alleen. Ik wilde niet te veel een focus hebben op het “proberen” namelijk. Nou was het bij ons vrij snel raak, dus heb ik geen lange periode gehad waarin we er over spraken. Maar ik heb nu bijvoorbeeld een vriendin die graag een kindje wil en haar man wil dat ook alleen twijfelen ze over of NU het juiste moment is. Dat soort zaken bespreken we dan weer heel open.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is persoonlijk, ik had zelf ook niet de behoefte om dit te delen. Na 3-4 maanden gedeeld met mensen dicht om mij heen.

Mijn zwangerschap was niet echt heel zichtbaar, kind lag naar achteren, bijna niet aangekomen, en mijn kledingstyle is sowieso heel ruim. Het was verder geen geheim, maar ik vond het iets van mijn vriend en mij en mijn dierbaren, verder niet echt behoefte om te delen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb die geheimhouding nooit begrepen. Vind het als ik heel eerlijk ben beetje aanstellerij, tot 20 weken van iedereen geheim houden..
Als je nou ooit iets heel heftigs hebt meegemaakt met een kindje of zwanger raken gaat heel moeizaam kan ik me nog enigszins voorstellen dat je het erna meer prive houdt maar ook dan ben ik zelf meer het type dat het graag deelt - en ook graag verdriet deelt als het dus mis gaat.
Heb je niet de behoefte dit te delen met je geliefden? Misselijkheid, moeheid, vragen die je hebt of dingen die je spannend vindt? Er gaat al zoveel veranderen, heb je niet juist behoefte aan die steun?
Vanwege mijn werk moest ik het bij beide zwangerschappen direct melden en ik vond dat juist wel fijn.

Met mijn vriendinnen bespreken we ook juist de wens, de pogingen, ovulatie testen etc. Wij vinden het heel relaxt om de leuke en verdrietige momenten met elkaar te kunnen bespreken.
zeeschelp wijzigde dit bericht op 05-07-2024 14:12
18.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterbloesem schreef:
05-07-2024 12:56
In principe bij mezelf houden maar aangezien we al 5 jaar bezig zijn en met ivf beginnen, weten de meesten het wel in de directe kring.
Ik hoop dat het jullie snel gegund is!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven