Werk & Studie alle pijlers

Bezwaar Wia

28-06-2024 17:30 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tijd geleden heb ik een wia-aanvraag gedaan en deze week te horen gekregen dat ik 35-80% arbeidsongeschikt bent en dus een gedeeltelijke wia uitkering zal krijgen. Nu ga ik hiertegen in bezwaar omdat ik op dit moment echt niet in staat ben om te werken, zeker niet de uren die zij vinden dat ik zou moeten kunnen werken.

Mijn hoofd duizelt een beetje. Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik moet sowieso zelf een brief schrijven waarom ik het niet eens ben met de beslissing. Maar ik weet niet zo goed of ik nog meer kan doen. Kan ik bij mijn behandelaren een soort verklaring/oordeel aanvragen over wat zij vinden? Of zijn er andere dingen die ik zou kunnen doen. Is er toevallig iemand die al eens zo'n procedure heeft doorlopen en daar tips voor heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of je Facebook hebt? Daar zijn verschillende actieve groepen van mensen die in een vergelijkbaar schuitje zitten, waar info wordt uitgewisseld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je rechtsbijstand toevallig? Ik heb module werk en dan kan je hen ook bellen voor advies of hulp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier wel ervaring mee. Ik heb eerst pro forma bezwaar gemaakt, daarbij geef je aan bezwaar te willen maken tegen de beslissing en vraag je het uwv om alle documenten op te sturen èn jouw bezwaartermijn te verlengen (met max 4 weken). Zo'n brief kan je online vinden. Daarna stuurt het uwv alle documenten op die betrekking hebben op jouw zaak, o.a. het medische rapport, de FML, het arbeidsdeskundige rapport maar ook alle functies die zij gevonden hebben inclusief een functie omschrijving èn per artikel uit de FML waarom deze functie een probleem zou kunnen zijn of waarom de arbeidsdeskundige denkt van niet.

Ik heb op basis van deze gegevens bezwaar gemaakt op verschillende gronden. Zowel op de medische keuring als op de arbeidsdeskundige beoordeling. Het is wel handig als iemand met verstand van zaken je hierbij zou kunnen helpen.
feetje50 wijzigde dit bericht op 01-07-2024 09:41
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Appeleren is riskeren.
Dus bezwaar kan ook zorgen dat je onder de 35% komt. Dan verlies je je uitkering.
Wat is je percentage nu? Is dat 40% ofzo dan moet je echt oppassen of je dit moet doen. Hebben ze functies gezocht die je nog zou kunnen? Kun je die aantoonbaar niet wegens fysieke beperkingen? Hoe lang krijg je een loongerelateerde uitkering? Kun je echt niet 50% van je restverdiencapaciteit verdienen denk je? Heb je een spaww verzekering? Heb je een wia hiaat verzekering?
Alle reacties Link kopieren Quote
En idd eerst proforma en stukken opvragen bij UWV. En als je echt denkt kans te maken dan hulp inschakelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog als aanvulling: mijn ervaring is dat behandelend artsen geen verklaring geven of je wel of niet zou kunnen werken. Officieel mogen ze dit soort verklaringen ook niet afgeven, daar gaan zij niet over. Je kan wel medische verslagen toevoegen die jouw situatie onderschrijven maar misschien heb je dit ook al gedaan bij de WIA aanvraag. Voor een bezwaar is het belangrijk dingen toe te voegen die ze bij de eerdere beoordeling nog niet wisten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn tip is je rechtsbijstandverzekering inschakelen. Zij hebben hier verstand van.
Sterkte. :redrose:
ik heb gezegd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zo'n procedure niet zelf doorlopen, maar ben wel gedeeltelijk afgekeurd.

Het aantal uren dat je geacht wordt te kunnen werken, zoals dat in het verslag staat, kun je eigenlijk wel aan de kant schuiven. Bij mij stond daar 30 uur, wat totaal niet realistisch is.

Je wordt namelijk geacht om binnen twee jaar na de toekenning van de wia uitkering 50% van je restverdiencapaciteit zelf te verdienen. Lukt dit niet, dan word je na die twee jaar gekort op je uitkering (fiks gekort).

Hoeveel uren je dan moet werken, hangt af van het uurloon/sv loon.

Als je dit weet, dat je dus tijd en ruimte hebt, is het dan nog onhaalbaar?

Het heeft hier heel goed uitgepakt. Maar ik ben jou niet, dus dat kan ik natuurlijk niet inschatten. Ik werk weer, weinig uren, maar ik word niet gekort en hou dus mijn wia uitkering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
01-07-2024 10:05
Ik heb zo'n procedure niet zelf doorlopen, maar ben wel gedeeltelijk afgekeurd.

Het aantal uren dat je geacht wordt te kunnen werken, zoals dat in het verslag staat, kun je eigenlijk wel aan de kant schuiven. Bij mij stond daar 30 uur, wat totaal niet realistisch is.

Je wordt namelijk geacht om binnen twee jaar na de toekenning van de wia uitkering 50% van je restverdiencapaciteit zelf te verdienen. Lukt dit niet, dan word je na die twee jaar gekort op je uitkering (fiks gekort).

Hoeveel uren je dan moet werken, hangt af van het uurloon/sv loon.

Als je dit weet, dat je dus tijd en ruimte hebt, is het dan nog onhaalbaar?

Het heeft hier heel goed uitgepakt. Maar ik ben jou niet, dus dat kan ik natuurlijk niet inschatten. Ik werk weer, weinig uren, maar ik word niet gekort en hou dus mijn wia uitkering.
Het klopt niet dat het altijd twee jaar is. Het is de periode waar je recht hebt op een lgu (loongerelateerde uitkering), dit is in principe net zolang als dat je recht zou hebben op een WW uitkering. Als je maar een paar jaar gewerkt hebt voordat je afgekeurd wordt, heb je ook maar een paar maanden recht op deze uitkering en word je dus al veel eerder gekort als je niet voldoet aan de voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit in hetzelfde schuitje, stuur me ff een DM!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan inderdaad je behandelaren vragen om dit op papier te zetten, maar zelf moet je dit evengoed ook doen. Het gaat er dan niet om wat je allemaal niet kan maar wat je wel kan en hoe een gemiddelde dag er voor jou uit ziet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je een laag inkomen hebt kan je een advocaat tegen lage kosten krijgen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tsbijstand

Mijn advies is om dit niet zelf te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
feetje50 schreef:
01-07-2024 10:25
Het klopt niet dat het altijd twee jaar is. Het is de periode waar je recht hebt op een lgu (loongerelateerde uitkering), dit is in principe net zolang als dat je recht zou hebben op een WW uitkering. Als je maar een paar jaar gewerkt hebt voordat je afgekeurd wordt, heb je ook maar een paar maanden recht op deze uitkering en word je dus al veel eerder gekort als je niet voldoet aan de voorwaarden.
Klopt. Je moet kijken hoe lang je recht hebt op de LGU en dat staat in de beslissing van het UWV. Deze is net als de WW maximaal twee jaar. Blijf je trouwens werken bij je eigen werkgever in ander passend werk of niet? Als je arbeidsovereenkomst gaat eindigen dan krijg je transitievergoeding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je lid bent van een vakbond, die inschakelen!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor vakbonden is dit inderdaad gesneden koek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schakel de hulp van een advocaat in die hierin gespecialiseerd is. Die van mij heeft er destijds voor gezorgd dat ik alsnog volledig werd afgekeurd.
Als je haar naam wilt, stuur me dan even een PB.

Overigens lijkt het een standaard werkwijze van het UWV om mensen eerst goed te keuren. Het is een absolute puinbak daar.
The wind just kinda pushed me this way
Alle reacties Link kopieren Quote
feetje50 schreef:
01-07-2024 10:25
Het klopt niet dat het altijd twee jaar is. Het is de periode waar je recht hebt op een lgu (loongerelateerde uitkering), dit is in principe net zolang als dat je recht zou hebben op een WW uitkering. Als je maar een paar jaar gewerkt hebt voordat je afgekeurd wordt, heb je ook maar een paar maanden recht op deze uitkering en word je dus al veel eerder gekort als je niet voldoet aan de voorwaarden.
Dat wist ik oprecht niet. Ik had inderdaad een lang dienstverband achter de rug voor ik uitviel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk ik even een dag niet en opeens zoveel reacties. Wat fijn!

Rechtsbijstand heb ik helaas niet, in ieder geval niet op arbeid, maar wel lid van de vakbond. Ik zal sowieso even contact opnemen.

De beperkingen zijn met name mentaal en dat maakt het lastig. Ik merk ook dat ik op dit moment enorm overloop en niet meer in staat ben om hier heel helder over na te denken. Ik snap gewoon ook niet goed wat ze dan denken dat ik ga kunnen. Het is zo wisselend hoe een dag/week gaat.

In ieder geval contact met vakbond opnemen en pro forma in bezwaar en dossier opvragen.

Ik snap ook gewoon echt niet hoe ze bedenken dat ik wel kan werken. Het is niet dat ik al twee jaar voor niks thuiszit. Het is niet dat ik opeens vanalles kan. Al mijn energie zit op dit moment in mijn behanding en het draaiende houden van mijn huishouden met de kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je geen medische verklaringen van je behandelaars meegestuurd met de aanvraag?

Er zijn advocaten die gespecialiseerd zijn in WIA, kijk of je daar een toevoeging voor kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een actueel oordeel van de bedrijfsarts meegestuurd waarin stond dat ik op dit moment niet in staat ben om te werken.
Daarnaast diagnose en behandelplan van de psycholoog meegestuurd. Op het moment van de aanvraag van de wia was ik net bij mijn huidige psycholoog begonnen en er was dus nog niets anders om mee te sturen.

Tijdens mijn gesprek met de verzekeringsarts wel ook aangegeven dat ik wekelijks een emdr behandeling heb voor mijn ptss en dat dit me op dit moment veel energie kost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
01-07-2024 10:25
Ik zit in hetzelfde schuitje, stuur me ff een DM!
Dm gestuurd :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat je lid bent van de vakbond. Zij kunnen het bezwaar samen met jou gaan bekijken. Laat hen trouwens ook gewoon het proforma bezwaar indienen. Dan worden de stukken gelijk naar de vakbond gestuurd en hoef je dat zelf niet te doen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven