Als je niet op de familiefoto mag

28-06-2024 19:08 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broertje vertelde mij een raar dilemma, of ding.

Er is een familieshoot gepland als kado voor zijn schoonvader. Echter is de shoot alleen met de vrouw van mijn broer en hun zoon, en de schoonzus van mijn broertje en hun twee dochters. Dus alleen de kinderen en kleinkinderen van zijn schoonvader.

En ik vond dat zo raar. Broertje deed wat lacherig, maar het komt over alsof je er net niet bij hoort. Het is overigens een grote verrassing namens de familie, dus mijn broertje mag wel met de overhandiging aanwezig zijn.

Toen moest ik gelijk aan een van mijn eerste relaties ooit denken; mijn toenmalige schoonmoeder wilde ook een familie foto, en ik mocht alleen op de uiterste hoek zodat ik er nog afgeknipt kon worden.

Mijn vader -besef ik- maakte het nog bonter, mijn moeder is na hun scheiding ook overal afgeknipt, ik heb alleen een foto album van mijn kindertijd met halve foto’s en lege bladzijden.

Hebben jullie ook zulke rare familie portret dingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, echt het tegenovergestelde juist. Exen van ons horen voor mijn ouders nog steeds bij de familie, en zelf zijn ze - al decennia gescheiden - ook altijd bij hun ex-schoonfamilies blijven horen.
You want me. You need me. You can't live without me. And you know it. You just don't know you know it.
Alle reacties Link kopieren Quote
En toch snap ik het wel. Al zou ik het anders aangepakt hebben en foto’s in verschillende samenstellingen hebben laten maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, gelukkig niet.

Wat een stom cadeau als niet iedereen op de foto mag.

Ik heb de foto’s van mij en mijn ex in een aparte map op de pc zodat ik ze niet per ongeluk tegenkom, maar ze zijn er nog wel allemaal. Hij is gewoon deel van mijn verleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Janice schreef:
28-06-2024 19:13
Nee, echt het tegenovergestelde juist. Exen van ons horen voor mijn ouders nog steeds bij de familie, en zelf zijn ze - al decennia gescheiden - ook altijd bij hun ex-schoonfamilies blijven horen.
Mooi als dat kan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zelfde bij schoonfamilie: op familiefoto's is het eigenlijk alleen de kinderen (dus nog net iets anders dan bij jouw broer, want t is ook zonder kleinkinderen, maar denk nog steeds dat dat komt doordat de enige kleinkinderen die van ons zijn en verwacht dat dat binnenkort gaat veranderen nu mijn schoonzusjes kinderen krijgen. We gaan het zien). Ik vind het ook super raar, want het is zo anders dan hoe mijn familie is en ermee omgaat: je hoort erbij en staat dus ook op familiefoto's, anders is de familie niet compleet.
Ik heb het ondertussen maar naast me neergelegd. Dit is overigens niet het enige dat er bij ons speelt (als aanhang ben/was je ook nooit welkom bij sinterklaasviering in de familie bijvoorbeeld, dus nu gaat mijn man daar nooit meer heen). Het resulteert er vooral in dat ik minder moeite voor hen doe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou bij een fotoshoot kiezen voor foto's met (grootouders) kinderen en kleinkinderen en foto's met de schoonkinderen toegevoegd. Ik snap de keuze op zich wel, maar zou andere keuze maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nickii schreef:
28-06-2024 19:14
Hier zelfde bij schoonfamilie: op familiefoto's is het eigenlijk alleen de kinderen (dus nog net iets anders dan bij jouw broer, want t is ook zonder kleinkinderen, maar denk nog steeds dat dat komt doordat de enige kleinkinderen die van ons zijn en verwacht dat dat binnenkort gaat veranderen nu mijn schoonzusjes kinderen krijgen. We gaan het zien). Ik vind het ook super raar, want het is zo anders dan hoe mijn familie is en ermee omgaat: je hoort erbij en staat dus ook op familiefoto's, anders is de familie niet compleet.
Ik heb het ondertussen maar naast me neergelegd. Dit is overigens niet het enige dat er bij ons speelt (als aanhang ben/was je ook nooit welkom bij sinterklaasviering in de familie bijvoorbeeld, dus nu gaat mijn man daar nooit meer heen). Het resulteert er vooral in dat ik minder moeite voor hen doe.
Oh nee, dat laatste is ook raar!

Mijn ex staat nog vernoemd op een rouwkaart (ligt in een mapje) en op een jubileum (hangt aan de muur bij mijn ouders). Hij hoorde er toen gewoon bij en de foto’s werden toen gemaakt.

Tenzij er echt iets ergs gebeurd is, zou ik om het verbreken van relaties geen mensen van foto’s knippen of shoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
28-06-2024 19:13
En toch snap ik het wel. Al zou ik het anders aangepakt hebben en foto’s in verschillende samenstellingen hebben laten maken.
Ja, gewoon een setje ofzo. Ik vond het echt een beetje wringen. Vooral omdat de band gewoon goed is, zover ik weet dan hè. Ze zijn ook al tig jaar samen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
28-06-2024 19:21
Ja, gewoon een setje ofzo. Ik vond het echt een beetje wringen. Vooral omdat de band gewoon goed is, zover ik weet dan hè. Ze zijn ook al tig jaar samen.
Dat andere stel is ook al lang samen?

Als je bijvoorbeeld- oudere - kleinkinderen op de foto zet, dan is de 1 getrouwd, de ander woont pas samen, de derde heeft net een relatie ( nummer 10 ). Dan is het lastig om te zeggen “ vanaf zoveel jaar samen mag je partner ook op de familie foto “ . Dan gewoon geen aanhang.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
28-06-2024 19:25
Dat andere stel is ook al lang samen?

Als je bijvoorbeeld- oudere - kleinkinderen op de foto zet, dan is de 1 getrouwd, de ander woont pas samen, de derde heeft net een relatie ( nummer 10 ). Dan is het lastig om te zeggen “ vanaf zoveel jaar samen mag je partner ook op de familie foto “ . Dan gewoon geen aanhang.
Ja, ook. Zeker een jaar of negen.

Persoonlijk -ik heb een puberdochter met vriendje- mag die jongen overal op. Maak ik ook een setje zonder aanhang daarna. Iedereen blij.

Op de 1 of andere manier zou ik iemand niet willen buitensluiten, je hoort er op het moment van het nemen van de foto gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb heel lang dit soort fotoshoots gedaan. En ik deed het altijd zo: we hebben een uur en iedereen komt. We maken wat foto's met de hele groep en daarna ging ik in allerlei setjes splitsen: met alleen gezin van herkomst, met alle kinderen, met alle kleinkinderen, opa en oma samen, per gezin als ze dat wilden etc. Dus uit een shoot van een uur kwamen dan zeker zo'n 30-40 verschillende foto's (stuk of drie per setje) en dan konden ze zelf kiezen wat ze ermee deden. Ik heb ook vaak gezien dat er bijvoorbeeld meerdere foto's werden afgedrukt en ingelijst, als een minicollage aan de wand of zo.

Als ik een familie ergens voor een shoot zou ontmoeten en er zouden geen schoonkinderen bij zijn, zou ik denken dat ze allemaal gescheiden zijn en erg verrast zijn geweest als die wel bleken te bestaan maar er niet bij waren.

En echt, ik heb honderden van dit soort shoots gedaan.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het niet zo gek. Wij hennen foto’s in allerlei variaties dus ook alleen oma met eigen kinderen en kleinkinderen. Wat ik wel wat zuur vond, is dat de stiefoma van mijn oudste een foto wilde van het gezin van ex met alleen de ‘nieuwe’ kinderen (van zijn vrouw dus). Dochter was 3 toen stiefmoeder in beeld kwam dus kende die grootouders ook al lang. Ze was daarna direct klaar met ze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
28-06-2024 19:29
Ja, ook. Zeker een jaar of negen.

Persoonlijk -ik heb een puberdochter met vriendje- mag die jongen overal op. Maak ik ook een setje zonder aanhang daarna. Iedereen blij.

Maar die foto met de puisterendepuberschoonzoon , al dan niet met beugel , dat is hoogstwaarschijnlijk niet de foto die oma boven de bank gaat hangen. Die heeft al / nog niks met ‘m en die is bang voor een verkleurde plek op het behang.

Op de 1 of andere manier zou ik iemand niet willen buitensluiten, je hoort er op het moment van het nemen van de foto gewoon bij.
Tsja. Iets realistischer denkende mensen zullen er wat minder moeite mee hebben, denk ik.
Is de band met je schoonouders dermate goed dat je er bijvoorbeeld ook in je eentje komt voor de gezelligheid, dan zou het nog anders zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
28-06-2024 19:33
Ik vind het niet zo gek. Wij hennen foto’s in allerlei variaties dus ook alleen oma met eigen kinderen en kleinkinderen. Wat ik wel wat zuur vond, is dat de stiefoma van mijn oudste een foto wilde van het gezin van ex met alleen de ‘nieuwe’ kinderen (van zijn vrouw dus). Dochter was 3 toen stiefmoeder in beeld kwam dus kende die grootouders ook al lang. Ze was daarna direct klaar met ze.
Tsja. Erg sneu je dochter.
Maar kennelijk voelde ze voor die stiefoma toch niet helemaal als “ eigen “ en meer als aanhang. O nee, nog anders , want je ex mocht er wel op, toch ? Moeilijk, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij betreft is een foto een momentopname, dus daar staat iedereen op die er op dat moment bij hoort.
Vijf jaar later is iedereen een beetje veranderd en misschien verhoudingen ook, dat is toch geen ramp? (Ja oké, als die ene schoonzoon Willem Holleeder was dan misschien wel)
Alle reacties Link kopieren Quote
slekire schreef:
28-06-2024 19:47
Wat mij betreft is een foto een momentopname, dus daar staat iedereen op die er op dat moment bij hoort.
Vijf jaar later is iedereen een beetje veranderd en misschien verhoudingen ook, dat is toch geen ramp? (Ja oké, als die ene schoonzoon Willem Holleeder was dan misschien wel)
Nou, is denk ik niet heel lollig als Mien niet meer bij Teun is en Sjaak is weg bij Ria en Klaas is niet meer bij Anja en dat je dan met kerst met drie nieuwe aanhang(sels) onder die foto zit te gourmetten. Dan is voor degene bij wie de foto hangt de sjeu er wel af, hoor, als die stellen uit elkaar zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap het ergens wel... Ik heb ook al meegemaakt dat er lege plaatsen zijn in fotoalbums omdat alle foto's met ex schoondochter/zoon 'from Hell' eruit zijn gehaald. Better safe than sorry...
Wij maken trouwens op de uitzonderlijke keren dat de hele familie bijeen is ook wel eens gebruik van de gelegenheid om, naast de gebruikelijke kiekjes, enkel de broedverwanten op de foto te krijgen... grootouder/kinderen/kleinkinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doet me denken aan een vriendin van mij. Die had in haar vroege twintiger jaren een prille relatie (jaartje ofzo), toen de ouders van haar vriend een groot feest gaven ter ere van hun pensioen. Groots aangekleed, inclusief fotograaf enzo. Zij stond dus overal op de foto’s. Niet superlang daarna concludeerde ze dat hij het toch niet was voor haar en zette ze er een punt achter. Toen ze haar ex-schoonouders nog een berichtje stuurde om ze te bedanken voor de gezellige tijd kreeg ze alleen als antwoord: ‘jammer dat je je dit niet eerder bedacht hebt. Je staat op werkelijk alle leuke familiefoto’s van ons feest en dat vinden we heel vervelend.’ :rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Away schreef:
28-06-2024 19:29

Persoonlijk -ik heb een puberdochter met vriendje- mag die jongen overal op. Maak ik ook een setje zonder aanhang daarna. Iedereen blij.

Die jongen moet er toch op? Hoe moet je haar anders tot in de eeuwigheid generen door deze foto tevoorschijn te toveren met hun puberige verliefde koppies?
Alle reacties Link kopieren Quote
To, mag je broer wel meebetalen aan het fotocadeau?

Ik vind uitsluiten niet leuk. Iedereen erop
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
28-06-2024 20:27
Die jongen moet er toch op? Hoe moet je haar anders tot in de eeuwigheid generen door deze foto tevoorschijn te toveren met hun puberige verliefde koppies?
🤣 ook daarom!
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
28-06-2024 19:36
Tsja. Iets realistischer denkende mensen zullen er wat minder moeite mee hebben, denk ik.
Is de band met je schoonouders dermate goed dat je er bijvoorbeeld ook in je eentje komt voor de gezelligheid, dan zou het nog anders zijn.
Het meest realistisch lijkt mij juist geen fotoshoots maken voor boven de bank. Maar goed, als je dan al een fotograaf regelt voor dat soort foto’s, dan is wat Kattentuintje al aangeeft het meest diplomatiek in mijn ogen. Allerlei samenstellingen maken.

Verder zou ik niet bij het feestelijk ‘geef’ moment willen zijn als ik er geen deel van mag uitmaken terwijl ik al jaren bij partner ben en/of we samen kinderen hebben.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
@ TO: als dit idee uit de koker van je
schoonzus komt, dan lijkt me dat bijna een passief-agressieve manier om duidelijk te maken dat zij klaar is met de relatie ;)
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
28-06-2024 20:46
@ TO: als dit idee uit de koker van je
schoonzus komt, dan lijkt me dat bijna een passief-agressieve manier om duidelijk te maken dat zij klaar is met de relatie ;)
Het argument is dat het geen familiefoto is, alleen kinderen en kleinkinderen. Niet familie.

Broertje vertelde overigens dat er nergens een foto met aanhang bij schoonouders aan de muur hangt. Die hoopte dat er na een jaar of tien wel een plekje was.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven