Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 341 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lees mee. Zit in een traject om mijn bloedsuiker stabiel te krijgen en Ozempic wordt als optie overwogen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij helpt frequente zelfcontrole het beste. En het afwennen van 80% van wat er in de supermarkt verkrijgbaar is. Eet je het nooit meer dan vergeet je tenslotte de smaak.

Ja er schijnt een run te zijn op het middel wat eigenlijk voor diabetici is bedoeld. Ik wist niet dat je er zo weinig van afviel. Ook niet of je arts de waarheid spreekt want men is echt dol op dat middel en dat zal niet voor niets zijn. Dus waren de producenten geen miljardairs dan zijn ze het nu. Ik zou dus nog gaan googelen.

Kan best dat je huisarts geen lust meer heeft om telkens diëten voor te gaan schrijven en daarom is hij onverschillig geworden. Iedereen zal toch zijn eigen methode moeten gaan vinden.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de praktijkverpleegkundige somatiek, die tegenwoordig bijna elke huisartsen praktijk heeft, je beter kan informeren. Zij zullen namelijk ervaring hebben met het voorschrijven van dit middel bij mensen met diabetes type 2.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op social media in een soort algoritme terecht gekomen waar ik ongevraagd alleen maar waarschuwingen en dramatische verhalen over Ozempic voorgeschoteld krijg. Ben helemaal niet met afvallen of wat dan ook bezig, dus ik weet niet hoe dat zo is gekomen. Maar goed, op basis daarvan zou je dus denken: niet doen.

Maar dat zijn veelal mensen die het niet via artsen voorgeschreven hebben gekregen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
04-12-2023 10:50
Ik ben op social media in een soort algoritme terecht gekomen waar ik ongevraagd alleen maar waarschuwingen en dramatische verhalen over Ozempic voorgeschoteld krijg. Ben helemaal niet met afvallen of wat dan ook bezig, dus ik weet niet hoe dat zo is gekomen.

Ja die zie ik ook wel eens, maar dat is dan altijd om een andere afvalmethode te promoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik gebruik Ozempic, niet om af te vallen, maar omdat ik diabetespatiënt ben. De eerste weken dat ik het gebruikte, ben ik behoorlijk beroerd door geweest en kreeg ik nauwelijks nog iets te eten binnen. Val je wel van af, dat wel.
Daarna stabiliseerde het en kan ik weer gewoon eten. Wat ik ervan merk is dat ik minder honger heb, ik heb geen eetbuien meer en gewoon genoeg aan normale porties. Iets te veel suiker zorgt voor flinke misselijkheid.

En heel eerlijk en niet heel aardig: neem een van de andere middelen, dan is Ozempic tenminste voorradig voor mij en mijn medediabetici.

Oh en nog iets, zoals het er nu naar uit ziet, zodra je stopt met de medicatie kom je net zo hard weer aan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
04-12-2023 11:08


En heel eerlijk en niet heel aardig: neem een van de andere middelen, dan is Ozempic tenminste voorradig voor mij en mijn medediabetici.
Heel eerlijk en niet zo aardig: morbide obesitas is een chronische ziekte, net zoals diabetes. Hoezo heeft de ene patiënt volgens jou meer recht op medicijnen dan de andere?
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
04-12-2023 11:00
Ja die zie ik ook wel eens, maar dat is dan altijd om een andere afvalmethode te promoten.
Nee, ik zie vooral mensen die over eigen Ozempic-ervaringen praten. Andere middelen komen nooit ter sprake. Ik ken ook alleen Ozempic. Ik zal na dit topic wel weer meer op dat vlak te zien krijgen, they’re watching me ;)

Maar goed, geen tips verder! Sorry voor de off-topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
04-12-2023 11:08
ik gebruik Ozempic, niet om af te vallen, maar omdat ik diabetespatiënt ben. De eerste weken dat ik het gebruikte, ben ik behoorlijk beroerd door geweest en kreeg ik nauwelijks nog iets te eten binnen. Val je wel van af, dat wel.
Daarna stabiliseerde het en kan ik weer gewoon eten. Wat ik ervan merk is dat ik minder honger heb, ik heb geen eetbuien meer en gewoon genoeg aan normale porties. Iets te veel suiker zorgt voor flinke misselijkheid.

En heel eerlijk en niet heel aardig: neem een van de andere middelen, dan is Ozempic tenminste voorradig voor mij en mijn medediabetici.

Oh en nog iets, zoals het er nu naar uit ziet, zodra je stopt met de medicatie kom je net zo hard weer aan.
Ik ben me hier heel bewust van. Maar ik heb een bmi van boven de 40, dus er moet echt wat gebeuren. Ik heb al een jaar GLI moeten doen voordat ik dit medicijn vergoed kreeg.

En het liefst zou ik ook Wegovy gaan gebruiken, dat speciaal voor obesitas ontwikkeld is. Maar dat is op dit moment nog niet toegelaten tot de Nederlandse markt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Saxenda is ook voor obesitas.
Ik gebruik het nu 2 jaar afgevallen van de 112 naar de 89kg
Ik krijg het helaas niet vergoed ondanks dat ik een genetetische gen afwijking heb obesitas gerelateerd. Te laag bmi.
Na mijn maagverkleining kwam ik weer aan en bleef trek houden. Saxenda geeft me rust in mijn hoofd en denk ik veel minder aan eten. Dit zorgt er voor dat ik minder eet en minder behoefte heb aan suiker.

Succes
Alle reacties Link kopieren Quote
Grietje3 schreef:
04-12-2023 12:28
Saxenda is ook voor obesitas.
Ik gebruik het nu 2 jaar afgevallen van de 112 naar de 89kg
Ik krijg het helaas niet vergoed ondanks dat ik een genetetische gen afwijking heb obesitas gerelateerd. Te laag bmi.
Na mijn maagverkleining kwam ik weer aan en bleef trek houden. Saxenda geeft me rust in mijn hoofd en denk ik veel minder aan eten. Dit zorgt er voor dat ik minder eet en minder behoefte heb aan suiker.

Succes

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Hoe vind je het om elke dag te spuiten? Had je nog last van bijwerkingen? En ben je ook met het vliegtuig geweest in de afgelopen twee jaar? Hoe ging dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
drHunt schreef:
04-12-2023 11:22
Heel eerlijk en niet zo aardig: morbide obesitas is een chronische ziekte, net zoals diabetes. Hoezo heeft de ene patiënt volgens jou meer recht op medicijnen dan de andere?
en voor die mensen is er oa Saxenda
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik nu sinds eind september ozempic om af te vallen (BMI boven de 50). Ben een traject gestart via de NOK en heb eens in de zoveel tijd een gesprek met een leefstijlcoach/dietiste en eens in de zoveel tijd een gesprekje met de arts over hoe 't gaat. Ik zit nu op 1mg en heb 1x in de 4 weken verhoogd (4x 0,25, dan 4x 0,50 en nu sinds 2 weken 1mg).

Bij de 0,25 geen bijwerkingen gehad, bij de 0,50 de eerste week misselijk geweest maar dat trok na een paar dagen weg. Met de 1mg geen bijwerkingen, ik voel me goed.

Ik merk vooral dat ik sneller vol zit en dat ik niet meer zoveel bezig ben met eten. Wel echt heel erg moeten leren luisteren naar het seintje van mijn hoofd/lijf wanneer ik vol zit, ook als er nog een kleine portie eten op mijn bord ligt. Vol is vol.

Ik ben nu ongeveer 7,5kg kwijt sinds eind september. Het gaat mij niet om de snelheid, ik ben hier echt al heel blij mee. Heb een tijdje 'vast' gezeten op een bepaald gewicht (in de periode van 0,50) maar nu zit er weer een langzaam dalende lijn in. Ik sport er niet fanatiek bij (zou wel moeten, is sowieso goed maar het ligt nog te ver buiten mijn comfort zone, dus ik doe wat op dit moment 'veilig' voelt qua beweging en grotere stappen komen vanzelf wel).

Als je vragen hebt, stuur gerust een DM! :)

Ohja, toevoeging: ik krijg het niet vergoed en betaal het maandelijks zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
drHunt schreef:
04-12-2023 11:22
Heel eerlijk en niet zo aardig: morbide obesitas is een chronische ziekte, net zoals diabetes. Hoezo heeft de ene patiënt volgens jou meer recht op medicijnen dan de andere?



Ozempic is geregistreerd voor diabetes. Het gebruiken om af te vallen zonder diabetes is off-label en niet toegestaan. Daarom komt Wegovy op de markt. Dat is de variant die wel voor afvallen is geregistreerd. Het is een grote ergernis dat diabetici die afhankelijk zijn van ozempic het nu niet kunnen krijgen omdat het wereldwijd wordt gebruikt om af te vallen.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
04-12-2023 12:08
Ik ben me hier heel bewust van. Maar ik heb een bmi van boven de 40, dus er moet echt wat gebeuren. Ik heb al een jaar GLI moeten doen voordat ik dit medicijn vergoed kreeg.

En het liefst zou ik ook Wegovy gaan gebruiken, dat speciaal voor obesitas ontwikkeld is. Maar dat is op dit moment nog niet toegelaten tot de Nederlandse markt.


En dus zul je dan saxenda moeten gebruiken. Of wachten tot Wegovy hier beschikbaar is.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
04-12-2023 13:31
En dus zul je dan saxenda moeten gebruiken. Of wachten tot Wegovy hier beschikbaar is.

Precies. Maar ik weet niet hoe makkelijk het is om te switchen van de een na de ander. En of één keer per week spuiten een voordeel is, of juist lastiger, omdat je het makkelijker vergeet of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik sinds april saxenda.
De begeleiding loopt via de huisarts assistent somatiek.
Ik ben 11 kilo afgevallen en val nog steeds af. Ik gebruik zo weinig mogelijk, pas als het stabiliseert ga ik 0,3 omhoog. Zo heb ik vrij lang de helft van de dosis kunnen gebruiken.
In de vakantie 6 weken niet gebruikt, weer iets aangekomen.
Ook als mijn gewicht nu stabiliseert blijf ik het gebruiken, niet alleen zodat ik niet weer aankom, maar omdat de rust in mn hoofd echt geweldig is. De constante gedachtenstroom aan/over eten is weg.
Ik heb weinig tot geen bijwerkingen gehad, maar dat komt denken we ook omdat ik zo heel langzaam opbouw.

Langzaam aan komt mijn 'ik zit vol gevoel' ook weer terug.
-rosings- wijzigde dit bericht op 04-12-2023 13:35
8.12% gewijzigd
Marianneke schreef:
04-12-2023 13:30
Ozempic is geregistreerd voor diabetes. Het gebruiken om af te vallen zonder diabetes is off-label en niet toegestaan. Daarom komt Wegovy op de markt. Dat is de variant die wel voor afvallen is geregistreerd. Het is een grote ergernis dat diabetici die afhankelijk zijn van ozempic het nu niet kunnen krijgen omdat het wereldwijd wordt gebruikt om af te vallen.
Mensen met obesitas zijn ziek, dat gaat om veel meer dan alleen een paar kilo afvallen. Het is een grote ergernis dat er geen adequaat medicijn voorhanden is. Offlabel gebruik van medicatie is in Nederland niet verboden.

Het zou fijn zijn voor mensen met de chronische ziekte obesitas als er eens wat minder oordelend werd gedaan. Een groot deel van hen heeft overigens ook diabetes of ontwikkelt dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
04-12-2023 13:34
Precies. Maar ik weet niet hoe makkelijk het is om te switchen van de een na de ander. En of één keer per week spuiten een voordeel is, of juist lastiger, omdat je het makkelijker vergeet of zo.
ik heb een aantal maanden Victosa gebruikt, omdat de Ozempic niet verkrijgbaar was en dat was iedere dag spuiten. Ik heb zelf geen enkele moeite met spuiten, dus dat maakte voor mij geen verschil.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
drHunt schreef:
04-12-2023 13:35
Mensen met obesitas zijn ziek, dat gaat om veel meer dan alleen een paar kilo afvallen. Het is een grote ergernis dat er geen adequaat medicijn voorhanden is. Offlabel gebruik van medicatie is in Nederland niet verboden.

Het zou fijn zijn voor mensen met de chronische ziekte obesitas als er eens wat minder oordelend werd gedaan. Een groot deel van hen heeft overigens ook diabetes of ontwikkelt dit.
nee, het zou fijn zijn als mensen zonder diabetes gewoon Saxenda zouden gebruiken ipv Ozempic
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
04-12-2023 13:40
nee, het zou fijn zijn als mensen zonder diabetes gewoon Saxenda zouden gebruiken ipv Ozempic
Daar gaat het in de OP ook over, zullen we het over gebruikers ervaringen hebben waar TO wat aan heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
DM2 ontstaat door overgewicht, te veel en te vet eten en/of te weinig bewegen, in combinatie met erfelijke aanleg. (google)

Ik wil het krijgen van DM2 graag voorkomen en ozempic helpt mij daar bij. Dus ik zou alleen ozempic 'mogen' gebruiken wanneer ik het zo ver heb laten komen dat ik DM2 heb? Gaat er bij mij niet echt in. Dus ik gebruik ozempic echt volledig zonder schuld gevoel en ik ben heel blij dat ik al bijna 7,5kg verwijderd ben van het risico op DM2. Ik ben er met een BMI van +50 echt nog lang niet, maar het begin is er.

Het verkrijgen van ozempic is bij mij vanaf de start van het traject echt zonder problemen verlopen en ik hoor om mij heen (mijn moeder heeft DM2 en gebruikt ozempic daarvoor) ook niet dat het slecht verkrijgbaar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
dan hebben jullie geluk, ik moet iedere keer maar afwachten of het voorradig is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven