Geld & Recht alle pijlers

Gezamenlijke rekening: wie stort welk bedrag?

15-06-2024 12:39 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen.
Partner en ik zijn midden 50 en elkaars 2e liefde. We zijn sinds 7 jaar samen en inmiddels 3 jaar geregistreerd partner (ivm gezamenlijke aankoop huis destijds).

Na mijn scheiding heb ik ervaren hoe fijn het is om financieel onafhankelijk te zijn en dit wil ik graag zo blijven. Ik heb geen financiële verplichtingen naar mijn ex en vice versa.

Mijn man heeft een ex aan wie hij nog lange tijd partner alimentatie moet betalen. Dit is een behoorlijk bedrag, maar hij verdient dan ook ruim boven modaal.

Op dit moment betalen wij alle gezamenlijke kosten 50/50.

Nu ben ik recent van baan veranderd en verdien ik aanzienlijk minder. Van een baan in de commerciële sector naar non profit betekende flink inleveren op mijn salaris. Uiteraard waren er ook voordelen en redenen waarom ik deze stap heb gemaakt, die doen voor dit verhaal nu niet terzake.

Ik kan prima rondkomen van mijn nieuwe salaris maar het sparen staat wel op een heel veel lager pitje dan hiervoor. Mijn man spaart gewoon lekker door en heeft sowieso een veel groter vermogen dan ik.

Ik denk erover om hierover met hem in gesprek te gaan.
Maar ja, ik heb natuurlijk wel zélf gekozen voor een andere baan (in mijn vorige baan stevende ik op een burn-out aan, dus ik had het gevoel dat ik wel íets moest doen). En met die baan dus ook de keuze gemaakt voor een veel lager inkomen ook.

En mochten we overeen komen dat we de gezamenlijke lasten niet 50/50 meer gaan verdelen maar naar rato, telt zijn alimentatie verplichting aan zijn ex partner dan mee of juist niet, wat is logisch hierin?

Ik kom er eerlijk gezegd zelf niet goed uit. Reden dat we de financiën zoveel mogelijk gescheiden houden is ook dat we allebei (volwassen) kinderen (en kleinkinderen) hebben en ook voor hen ivm toekomstige erfenissen alles zo helder mogelijk geregeld willen hebben. We willen ieder onze eigen kinderen laten erven van ons spaargeld (en ook elkaar uiteraard, maar niet de kinderen over en weer van ons allebei).

Om je een idee te geven: partner heeft €210k spaargeld/beleggingen en ik €25k. Mijn inkomen is gedaald van €3700 netto naar €2500.
We leggen ieder €1300 pmnd in voor de gezamenlijke kosten.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft partner alleen een groter vermogen of ook een hoger inkomen uit werk? Of leeft hij van het vermogen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het 50/50 laten. Het is jouw beslissing om van baan te veranderen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het naar rato doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp dit soort vragen nooit zo goed als je lang bij elkaar bent. Dan kun je hier toch over in gesprek met elkaar. Man en ik kijken iedere keer naar de keuzes, de consequenties en wat doet dit met inleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijpaadje, maar hebben jullie beide de erfenissen voor jullie kinderen en elkaar goed geregeld met testamenten bij de notaris?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
15-06-2024 12:42
Heeft partner alleen een groter vermogen of ook een hoger inkomen uit werk? Of leeft hij van het vermogen?
Groter vermogen en een veel hoger inkomen. Beide dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je echt financieel onafhankelijk wil zijn, dan maak je niet zo een stap en ga je daarna klagen. Na vaste lasten houd je 1200 over... ik zie het probleem niet, behalve dat je jaloers bent op zijn tonnaire achtergrond.
faceofoz wijzigde dit bericht op 15-06-2024 12:50
37.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
15-06-2024 12:44
Ik zou het 50/50 laten. Het is jouw beslissing om van baan te veranderen.
Klopt. Anderzijds: ik zat al een paar maanden in de ziektewet met een beginnende burn-out. Daarom de overstap gemaakt naar een niet commerciële functie bij mij om de hoek ipv een drukke salesbaan waarvoor ik heel NL door moest en de targets steeds maar hoger en hoger werden. Na 12 jaar was de rek er voor mij uit bij dat bedrijf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
15-06-2024 12:46
Ik begrijp dit soort vragen nooit zo goed als je lang bij elkaar bent. Dan kun je hier toch over in gesprek met elkaar. Man en ik kijken iedere keer naar de keuzes, de consequenties en wat doet dit met inleg.
Ik ga zeker ook in gesprek. Dat is de hele insteek van mijn vraag. Ik ben dus zoekende of mijn idee klopt, namelijk dat het legitiem is om de 50/50 verdeling aan te passen of dat het ‘eigen schuld dikke bult is’
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
15-06-2024 12:46
Zijpaadje, maar hebben jullie beide de erfenissen voor jullie kinderen en elkaar goed geregeld met testamenten bij de notaris?
Jazeker
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook naar rato doen.
Hebben jullie je baanwissel en het salarisniveau/de financiële gevolgen daarvan eerder besproken? Zo ja, dan heb je misschien al een indicatie hoe hij tegenover ‘naar rato’ staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je voor je van baan wisselde e.a besproken om te kijken of je naar een meer pro-rata verdeling zou kunnen? In hoeverre is het een besluit in overleg geweest?

Of toegeven dat je niet zo zelfstandig bent en trouwen in gemeenschapschap van goederen, dan ben jij ook tonnair.
faceofoz wijzigde dit bericht op 15-06-2024 12:54
26.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
15-06-2024 12:49
Als je echt financieel onafhankelijk wil zijn, dan maak je niet zo een stap en ga je daarna klagen. Na vaste lasten houd je 1200 over... ik zie het probleem niet, behalve dat je jaloers bent op zijn tonnaire achtergrond.
Ik ben zeker niet jaloers en gun hem van harte zijn (spaar) geld. Laat ik dat voorop stellen. Voorheen verdiende hij ook veel meer dan ik maar was het verschil wel veel kleiner dan nu mijn salaris zo gedaald is. Vandaar dat ik me afvraag of dit nog steeds de juiste verdeling is voor ons nu de verhoudingen totaal anders liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben over het algemeen van mening dat wanneer je trouwt, je een zorgplicht jegens elkaar hebt. Mij lijkt dat als de relatie goed zit, het feit dat jullie een huwelijk achter de rug hebben daar niets aan afdoet. Mensen kiezen om allerlei redenen om minder te gaan werken of minder te gaan verdienen, ik heem aan dat je met je man hebt besproken dat je ander werkt ging doen? Dat is dan toch ook iets waar je het samen over eens bent?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Anniexx schreef:
15-06-2024 12:48
Groter vermogen en een veel hoger inkomen. Beide dus
Dan zou ik het storten van het gezamenlijke bedrag naar rato doen op basis van het inkomen uit werk. Vermogen of spaargeld op spaarrekening buiten beschouwing laten.

Het nadeel van naar rato is dat je met een partner die veel meer verdient een duurder leven leidt dan je in je eentje kan financieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou naar rato inleggen voorstellen
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou. Met zo’n verschil in inkomen, vind ik 50/50 niet helemaal fair. Ik zou gewoon eens het gesprek aangaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
15-06-2024 12:53
Heb je voor je van baan wisselde e.a besproken om te kijken of je naar een meer pro-rata verdeling zou kunnen? In hoeverre is het een besluit in overleg geweest?

Of toegeven dat je niet zo zelfstandig bent en trouwen in gemeenschapschap van goederen, dan ben jij ook tonnair.
Zijn standpunt was ‘kijk maar wat jou gelukkig maakt en of het financieel haalbaar is voor je’. Ik heb mijn inkomsten en uitgaven in mijn budget excel sheet gezet en kwam tot de conclusie dat het haalbaar is. Dat is ook zo.
Ik merk nu alleen dat het wel schuurt ik naar verhouding van mijn inkomen zoveel meer uitgeef aan onze gezamenlijke lasten dan hij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anniexx schreef:
15-06-2024 12:51
Ik ga zeker ook in gesprek. Dat is de hele insteek van mijn vraag. Ik ben dus zoekende of mijn idee klopt, namelijk dat het legitiem is om de 50/50 verdeling aan te passen of dat het ‘eigen schuld dikke bult is’
Natuurlijk is het legitiem, maar de vraag is wat hij wil. Als je heel transactioneel denkt, zou hij zelfs in ruil voor een financiële bijdrage kunnen vragen dat jij meer in het huishouden doet. Dat zou natuurlijk raar zijn in een liefdesrelatie, maar de vraag is wel of hij bereid is de afspraken te wijzigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anniexx schreef:
15-06-2024 12:50
Klopt. Anderzijds: ik zat al een paar maanden in de ziektewet met een beginnende burn-out. Daarom de overstap gemaakt naar een niet commerciële functie bij mij om de hoek ipv een drukke salesbaan waarvoor ik heel NL door moest en de targets steeds maar hoger en hoger werden. Na 12 jaar was de rek er voor mij uit bij dat bedrijf.

Snap ik. Maar nog steeds jouw beslissing om dan de baan aan te nemen die zo veel minder betaald.

In je OP zeg je dat je graag financieel onafhankelijk wilt zijn en dat jullie beide willen dat eigen kinderen geld van eigen ouder erven. Dat strookt niet erg met het idee dat je partner ineens meer zou moeten gaan betalen dan jij.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben juist die 50/50 verdeling zodat we dergelijke werk keuzes kunnen maken zonder dat het invloed op de ander heeft. Ik hoef daardoor geen mening te hebben over de keuze van mijn partner voor zijn hoeveelheid werkuren en hij niet over mijn keuze te blijven hangen bij een bedrijf terwijl ik elders meer zou kunnen verdienen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anniexx schreef:
15-06-2024 12:51
Ik ga zeker ook in gesprek. Dat is de hele insteek van mijn vraag. Ik ben dus zoekende of mijn idee klopt, namelijk dat het legitiem is om de 50/50 verdeling aan te passen of dat het ‘eigen schuld dikke bult is’
Vreemde redenering.

Volgens mij is er feitelijk niets aan de hand maar heb jij een conflict in je hoofd wat gaat over onafhankelijkheid binnen een relatie?

Naar rato vaste lasten verdelen lijkt me niet meer dan logisch. Voor mij is niet te bevatten wat "eigen schuld" daarmee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anniexx schreef:
15-06-2024 12:56
Zijn standpunt was ‘kijk maar wat jou gelukkig maakt en of het financieel haalbaar is voor je’. Ik heb mijn inkomsten en uitgaven in mijn budget excel sheet gezet en kwam tot de conclusie dat het haalbaar is. Dat is ook zo.
Ik merk nu alleen dat het wel schuurt ik naar verhouding van mijn inkomen zoveel meer uitgeef aan onze gezamenlijke lasten dan hij.
Heb je hier voor je van baan wisselde niet over nagedacht, over dat schuren? Overvalt het je nu? Dat kan ik me ook voorstellen hoor, je zat in een situatie waar je uit wilde en nu je dat hebt ga je de consequenties pas goed doorzien. Wat zegt je man als je het ter sprake brengt? Of wil je eerst voor jezelf helder hebben wat je er vervelend aan vindt?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verdien ook minder dan mijn partner. Hij maakt ook veel meer uren dan ik. Mijn keuze om dat niet te willen, liever meer vrijetijd dan meer salaris.
En ik ben ook graag financieel onafhankelijk. Daarom 50/50.
Echt niet dat hij voor mijn keuzes hoeft te betalen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven