Liberale democratie op retour.

01-10-2023 14:31 193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook in Slowakije winst voor autoritair-conservatief en pro Poetin. Een wereldwijde trend waarbij de zogenaamde Global South en het despotische Oosten weer de overhand krijgen met patriarchale en dictatoriale regeringen.

In West Europa en de VS, ooit het bolwerk van de liberale democratie, is populistisch rechts ook in opmars. En de linkerkant houdt zich vooral bezig met identiteitspolitiek.

Anti-wetenschap, conservatisme, complotdenken en zichzelf slachtoffer vinden neemt hand over hand toe.

Ik ben bang dat de liberale rechtsstaat een voorbijgaand verschijnsel is. Een experiment dat zo’n 250 jaar heeft geduurd. Straks weer eeuwenlang onvrijheid en ongelijkheid, net als vroeger. Kennelijk is dat normaal als je 95% van de geschiedenis van de staten bekijkt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, want liberale democratie is een luxeproduct. Jammer wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak mij hier ook zorgen over.

Nu is het probleem wat betreft links of progressief als je wilt, ook dat ze wel degelijk veel dingen doen die niks met identiteitspolitiek te maken hebben maar daar wordt weinig aandacht aan besteed.

Kijk maar naar Biden. Zijn administratie doet echt heel veel goede dingen, maar dat wordt veelal genegeerd op social media en andere media. De Republikeinen maken er ook dankbaar gebruik van dat de Democraten wel ruimdenkender zijn wat betreft LGBTQ+ en abortussen. Zij doen aan een enorme hoeveelheid bangmakerij op dit soort onderwerpen ("Vrouwen hebben abortussen als ze 8 maanden zwanger zijn!!!" = blijkt dat bijvoorbeeld een geval te zijn waarbij het kind niet levensvatbaar is en een gevaar voor de gezondheid van de vrouw is). Zij houden daarom graag dit onderwerp in het nieuws en op social media, zodat 'normale' mensen de Democraten alleen nog maar zien als een partij van in hun ogen doorgeslagen woke mensen en babykillers en niet als een partij die zich inzet voor infrastructuur, onderwijs, creeren van werkgelegendheid en iedereen medische verzekerd te hebben.

Helpt ook niet mee dat met name Rusland enorm inzet op het inzetten van verspreiden van misinformatie om meer verdeeldheid te veroorzaken in het westen of mensen bang te maken van partijen die wel nog voor democratie zijn.

Ook dit:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/220169 ... -het-merkt
bijdeleest wijzigde dit bericht op 01-10-2023 14:47
66.33% gewijzigd
Ja, ik vind het ook wel het opvallendst aan links dat we onszelf altijd zo afvallen. Dat links alleen aan identiteitspolitiek zou doen is een rechts frame, daar hoef je helemaal niet in mee te gaan.

Voor de rest eens dat het zorgelijk is dat steeds meer landen kiezen voor een regering met wat dictatoriale sympathieën. Slovenië is er op teruggekomen, hopelijk gebeurt dat in de andere landen ook. Gezien de buitengrenzen van Slowakije is dit alleen iets spannender.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het huidige links vind ik teveel communistische trekjes krijgen.
Dat zie je ook aan het opheffen van de PvdA die ipv voor de gewone arbeider op te komen zijn ziel aan het extreme GL heeft verkocht.
We zien tevens dat West Europese landen verloederen terwijl Oost Europese landen veel meer voor behoud van eigen waarden opkomt. Menig homokoppel voelt zich veiliger tijdens citytrip in Oost Europa dan in Amsterdam of Stockholm.
De conclusie is vooral dat social media laat zien hoe enorm dom het overgrote deel van de mensheid en zelf nadenken aan de meeste mensen niet besteed is ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
01-10-2023 15:34
De conclusie is vooral dat social media laat zien hoe enorm dom het overgrote deel van de mensheid en zelf nadenken aan de meeste mensen niet besteed is ;)
En die mensheid bepaald vervolgens wel wat t beleid gaat worden. Best mooi, zo'n democratie.
Zwetser
Student201 schreef:
01-10-2023 15:39
En die mensheid bepaald vervolgens wel wat t beleid gaat worden. Best mooi, zo'n democratie.
Ik ben dan ook helemaal niet voor democratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
01-10-2023 15:40
Ik ben dan ook helemaal niet voor democratie.
Tjahh, wat zou je dan liever zien?

In mijn ideaalbeeld zou het ook heel anders gaan. Maar dat is toch niet haalbaar.
Zwetser
Student201 schreef:
01-10-2023 15:44
Tjahh, wat zou je dan liever zien?

In mijn ideaalbeeld zou het ook heel anders gaan. Maar dat is toch niet haalbaar.
Alles en iedereen met een IQ onder de 120 geen internet en geen stemrecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Biden is niet echt links. Eerder een liberale VVD’er zoals je die vroeger veel in die partij had zitten. In Nederland zijn de liberalen binnen de VVD onzichtbaarder geworden ten gunste van degenen die lippendiensten aan de populisten bewijzen.

Wat betreft identiteitspolitiek, dit is iets dat je ook bij rechts terugziet. Bij identiteitspolitiek spelen aangeboren eigenschappen en afkomst een belangrijke rol en karakter en talent een minder belangrijke rol. Overigens zie ik dat de PvdA juist weer meer terugkeert naar het oude beginsel: Spreiding van inkomen, kennis en macht. Of dat goed samengaat met Groen Links moet ik nog zien.
In Nederland kiest een grote meerderheid rechts, zowel centrumrechts als populistisch rechts.
Met name degenen die ontevreden zijn met het rechtse economische beleid dat daarvan het resultaat is stemmen dan juist weer populistisch.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
01-10-2023 15:50
Alles en iedereen met een IQ onder de 120 geen internet en geen stemrecht.
Dat gaat niet helpen hoor. Tot mijn verbijstering hoorde ik onlangs mijn vader, broer en diens vriendin beweren dat de maanlanding niet echt gebeurd is, dat Nederland geen rechtsstaat is (?????), dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met de hegemonie van Amerika, en dat Trump weliswaar niks is maar Biden ook niet alles, plus natuurlijk de klassieker 'de buitenlanders stelen onze banen'. Alledrie een IQ ruim boven de 120.
kweepeer schreef:
01-10-2023 15:54
Dat gaat niet helpen hoor. Tot mijn verbijstering hoorde ik onlangs mijn vader, broer en diens vriendin beweren dat de maanlanding niet echt gebeurd is, dat Nederland geen rechtsstaat is (?????), dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met de hegemonie van Amerika, en dat Trump weliswaar niks is maar Biden ook niet alles, plus natuurlijk de klassieker 'de buitenlanders stelen onze banen'. Alledrie een IQ ruim boven de 120.
Het maakt ook niets uit hoor, kapot gaat het toch wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
01-10-2023 15:40
Ik ben dan ook helemaal niet voor democratie.
Democratie draagt het risico in zich dat het zichzelf opheft. Dat was in de 19e eeuw ook het bezwaar van vel klassiek-liberalen en ook sommige sociaaldemocraten om algemeen kiesrecht in te voeren. Zij waren bang dat de individuele grondrechten (vrijheid van vergadering, van vereniging, van godsdienst, van drukpers en de onschuldpresumptie van verdachten) op de tocht zouden komen te staan.
In Nederland is het zover nooit gekomen. In de jonge democratieën in Centraal en Oost Europa die rond 1920 ontstonden werd de democratie en de liberale rechtsstaat echter vrij snel weer afgeschaft bij meerderheidsbesluit.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Een democratie vind ik nog steeds de meest ideale bestuursvorm. Het gaat in golfbewegingen zodat uiteindelijk telkens wordt gecorrigeerd als een flank te extreem beleid doorvoert.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kunst van het digitaal belazeren, ophitsen en controleren gaat nog eens heel groot worden. AI straks erbij en de dictatorialen zullen smullen van deze cynische gereedschapskist van het afknijpen. Vroeger controleerde je enkel de media. Straks controleer je volautomatisch een heel land met tech.

We zullen onze vrijheden en waarden toch steviger moeten gaan uitdragen en verdedigen. De EU zal nog meer verzwakken als meer mensen vallen voor rechts populisme.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
Tot nu toe zijn het niet de rechtse partijen die vergaande controle van de burger willen doorvoeren. Het idee elke uitgave boven de 100 euro te willen kunnen monitoren komt uit de koker van D66.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lm, found it
Zwetser
Laten we het niet overdrijven. In de praktijk zie je dat een boel "verkiezingsbeloften" van populisten over de railing gaat en nooit meer benoemd wordt.

Kijk eens naar het beleid van Meloni in Italie. Dat wijkt maar beperkt af van haar voorganger, terwijl we toch een harde breuk konden verwachten op het gebied van migratie, EU en steun aan Oekraïne op basis van haar uitspraken. Wat zijn populisten als je kijkt naar de stijl van campagne voeren toch een vreselijk ordinaire plucheplakkers.
Dubois schreef:
01-10-2023 16:58
Tot nu toe zijn het niet de rechtse partijen die vergaande controle van de burger willen doorvoeren. Het idee elke uitgave boven de 100 euro te willen kunnen monitoren komt uit de koker van D66.
Wel even je huiswerk doen he. SP en GL (links) zijn tegen het voorstel, VVD (rechts) is voor.


https://nos.nl/artikel/2456142-kabinet- ... eft-vragen
Dubois schreef:
01-10-2023 16:58
Tot nu toe zijn het niet de rechtse partijen die vergaande controle van de burger willen doorvoeren. Het idee elke uitgave boven de 100 euro te willen kunnen monitoren komt uit de koker van D66.
Ja, dat willen d66 graag om witwassen en het financieren van terreur te voorkomen. Partijen zoals FvD zien daar niets in. Ze hebben hier en daar goede vrienden in het criminele circuit (in dit geval Untouchables MC) die ze ook tevreden kunnen houden. Voordat partijen als FvD echte controlemaatregelen door willen voeren moeten ze trouwens eerst de rechtelijke macht buitenspel zetten zoals Polen, Hongarije en Turkije al met succes hebben gedaan. Daarna komen de homovrije zones vanzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
01-10-2023 17:21
Ja, dat willen d66 graag om witwassen en het financieren van terreur te voorkomen. Partijen zoals FvD zien daar niets in. Ze hebben hier en daar goede vrienden in het criminele circuit (in dit geval Untouchables MC) die ze ook tevreden kunnen houden. Voordat partijen als FvD echte controlemaatregelen door willen voeren moeten ze trouwens eerst de rechtelijke macht buitenspel zetten zoals Polen, Hongarije en Turkije al met succes hebben gedaan. Daarna komen de homovrije zones vanzelf.
100 Euro is gewoon ridicuul. Net als de wens tot een digitale munt waarbij contant geld uitgefaseerd wordt. Daarmee tref je geen terroristen, die zullen zich wel voornamelijk met bitcoin of iets soortgelijks bezig houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
01-10-2023 16:58
Tot nu toe zijn het niet de rechtse partijen die vergaande controle van de burger willen doorvoeren. Het idee elke uitgave boven de 100 euro te willen kunnen monitoren komt uit de koker van D66.
Da fuq? :O
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
01-10-2023 17:18
Wel even je huiswerk doen he. SP en GL (links) zijn tegen het voorstel, VVD (rechts) is voor.


https://nos.nl/artikel/2456142-kabinet- ... eft-vragen
Klinkt als best een prima maatregel, als je t mij vraagt.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
01-10-2023 15:28
Het huidige links vind ik teveel communistische trekjes krijgen.
Dat zie je ook aan het opheffen van de PvdA die ipv voor de gewone arbeider op te komen zijn ziel aan het extreme GL heeft verkocht.
Wat staat hier nu toch weer en moet ik dit serieus nemen? :@@:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven