Houdt men rekening met een ander kant van het verhaal?

28-09-2022 07:55 232 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de media wordt er eigenlijk alleen maar gesproken over hoe slecht Putin is en wat hij allemaal doet in zijn eigen land en natuurlijk in Oekraïne. Nu heb ik persoonlijk geen hoge pet op van Putin, maar dat geldt ook voor een hoop andere politici die niet perse als dictator of "slechteriken" worden afgeschilderd in de media.

Dat Putin Oekraïne is binnengevallen wil ik absoluut niet goed praten.
Waar ik steeds vaker mijn vraagtekens bij zet is of we het complete verhaal wel te horen krijgen in de (westerse) media. Stuurt men al dat geld en wapens naar Oekraïne simpel omdat ze zo medelevend zijn of speelt er wat anders?

Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen. Aan de ene kant omdat het een hoop complottheorieën uitnodigt over de WEF en meer van dat soort ongein. Anderzijds, krijg je allerlei beschuldigingen naar je hoofd geslingerd dat je sympathiseert met een moordenaar en dictator etc etc.

Wat denken jullie?

Ben jij ook sceptisch ?

Totaal aantal stemmen: 302

Weet ik niet, ben er nog niet over uit (11%)
Ja, er word informatie achtergehouden (39%)
Nee, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van het "westen" (50%)
goddess wijzigde dit bericht op 28-09-2022 11:37
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet alleen omdat "we" meeleven maar ook omdat een dictator niet zomaar een land mag binnenvallen en inpikken.
We zullen vast niet alles horen, maar Oekraïne moet wel terugvechten, en daar helpen we ze bij met materiaal.
Prima.
Putin spoort niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
natuurlijk krijgen we een eenzijdig beeld, net zoals dat Russen een eenzijdig beeld krijgen
Alleen al het feit dat we doen alsof Putin daar in zijn eentje deze oorlog verzonnen&begonnen is, is heel vreemd. Maar dat wordt ons bewust zo verteld, zodat we na de oorlog snel weer met Rusland verder kunnen handelen.
Uit jouw OP:
Stuurt men al dat geld en wapens naar Oekraïne simpel omdat ze zo medelevend zijn of speelt er wat anders?
En daarna:
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen.


Tja, als je dingen zo simpel wilt stellen als ‘simpel omdat ze zo meelevend zijn’ dan had je beter wat langer kunnen twijfelen voor je dit topic opende..
Maar goed, gezien jouw zwart-wit opstelling in de OP ga ik hier niet verder lezen of reageren, want ik erger me nu al ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, men houdt geen informatie achter of het zou heel erg in ons nadeel moeten werken (door strategieën alvast uit de doeken te doen).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
28-09-2022 08:04
natuurlijk krijgen we een eenzijdig beeld, [net zoals dat Russen een eenzijdig beeld krijgen
Alleen al het feit dat we doen alsof Putin daar in zijn eentje deze oorlog verzonnen&begonnen is, is heel vreemd. Maar dat wordt ons bewust zo verteld, zodat we na de oorlog snel weer met Rusland verder kunnen handelen.

In Rusland krijgen ze niet te zien hoe huizen, scholen en ziekenhuizen zijn/worden gebombardeerd. Wij zien wel hoe Russen die demonstreren binnen een oogwenk (hardhandig) worden opgepakt, hoe mensen onder druk van bewapende militairen worden gedwongen om te stemmen, de Exodus van vluchtende Russen die niet betrokken willen worden bij de oorlog. Iets wat niet of veel minder bij de gemiddelde (arme) Rus bekend zal zijn, door eenzijdige berichtgeving.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk weten wij als gewone burger niet alles.

Maar er is geen andere kant van een verhaal, zoals je met je titel suggereert (of beter gezegd: insinueert)
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is geen enkele reden te verzinnen waarom Rusland een soevereine staat zoals Oekraïne binnen zou moeten vallen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
In Nederland is Poetin the bad guy. Begrijp me niet verkeerd, dat is hij ook! Maar Poetin is niet 'zomaar' Oekraïne binnen gevallen. Dat lijkt een beetje taboe om te zeggen, alsof ik daarmee begrip voor zijn daden wil bereiken. Absoluut niet.

Ik heb slechts één keer een ned documentaire gezien waarbij door oa een historicus goed uitlegde hoe dit conflict tot stand is gekomen. Dat de bom een keer zal barsten was allang duidelijk.

Het is betzelfde als Trump, ik ben ook geen Trumpfan, maar ik vind het kwalijk dat de media Trump in Nederland duidelijk gekleurd wegzet. Maar als je het hebt over de positieve dingen die hij bereikt heeft. Word mij rechts en trumpfan verweten.


Niet dat Trump en poetin als persoon zijn te vergelijken. Maar ik vind het erg kwalijk dat de politiek net doet alsof deze oorlog als donderslag uit de hemel kwam. Qua energievoorziening hadden we veel eerder maatregelen moeten nemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, die krijgen we niet. De Russen zelf waarschijnlijk ook niet. Die krijgen al helemaal poep nieuws.

Als het Westen echt zo begaan was geweest met landen, dan hadden we geen relatie met China, waar de Oeigoeren het echt slecht hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
28-09-2022 08:04
Alleen al het feit dat we doen alsof Putin daar in zijn eentje deze oorlog verzonnen&begonnen is, is heel vreemd. Maar dat wordt ons bewust zo verteld, zodat we na de oorlog snel weer met Rusland verder kunnen handelen.
Dan moet je toch de media beter lezen, dat wordt helemaal niet zo gebracht. Putin is de baas, maar heeft vele adviseurs. Ook dat einde van Putin niet het einde van de oorlog is wordt vaak genoeg aangehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tropischvisje schreef:
28-09-2022 08:25
Nee, die krijgen we niet. De Russen zelf waarschijnlijk ook niet. Die krijgen al helemaal poep nieuws.

Als het Westen echt zo begaan was geweest met landen, dan hadden we geen relatie met China, waar de Oeigoeren het echt slecht hebben.
Nouja, dit dus.
We krijgen iig veel betere informatie dan de Russen. Maar waar komt die verheerlijking van Zelenski ineens vandaan? Er was een waslijst aan redenen waarom Oekraïne niet bij de eu mocht. Nu word de rode loper voor ze uitgerold.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om op jouw openingsvraag een antwoord te geven: natuurlijk speelt er meer dan alleen maar mensenlievendheid en gaat het hier ook om strategische geopolitiek. Op het moment dat de invasie begon in februari hadden de EU en de NAVO grof gezegd 2 mogelijkheden: Poetin zijn gang laten gaan of een beperkt ingrijpen met wapenleveringen.

Als ze Poetin zijn gang hadden laten gaan dan (laten we ervan uitgaan) was Oekraine in meer of mindere mate onder Russische controle gekomen, via een marionetregime. Pro-Oekrainse elementen zouden uit de samenleving zijn verwijderd en zijn corrupte vriendjes hadden het land leeggeroofd, hebben we eerder gezien op de Krim. Zijn leger zou opgesteld staan aan NAVO-grenzen en economische wapens, zoals het draaien aan de gaskraan, had hij nog steeds in handen gehad. Er was dus een bondgenoot verloren gegaan, mensen zouden zijn geknecht door een dictator terwijl die zelf geen centje pijn zou hebben gehad en gewoon door had kunnen gaan met dreigen met zijn leger en economische oorlogsvoering.

De situatie nu is dat het beste stuk van het Russische leger vernietigd is in Oekraine en maar zeer beperkt operationeel inzetbaar is. De vraag is of daar nog een grootschalig offensief van kan komen. Welliswaar hebben we er een gascrisis aan over gehouden, maar dat hadden we in het scenario waar we niets hadden gedaan ook kunnen krijgen omdat hij dan nog veel meer was gaan eisen.

Onze eigen veiligheid in Europa is net zo goed een reden dus.
champoo wijzigde dit bericht op 28-09-2022 08:29
2.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk wordt er overal aan beeldvorming gedaan. Propaganda in een oorlog is normaal. Maar er wordt altijd aan beeldvorming gedaan, verhalen worden verteld vanuit de eigen culturele achtergrond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens is het westen verantwoordelijk voor bijna alle shit in de wereld met hun bemoeizucht. Dus ik snap wel dat mensen Poetin niet als enige bron ziet van kwaad. En provoceren met moraalridder toontje kunnen we ook goed.

Vraag maar eens de mening van de rest van de niet westerse wereld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is natuurlijk eigenbelang van het Westen om geld en wapens te sturen. We willen niet dat het conflict verder escaleert naar Moldavie, Polen etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
28-09-2022 08:27
Dan moet je toch de media beter lezen, dat wordt helemaal niet zo gebracht. Putin is de baas, maar heeft vele adviseurs. Ook dat einde van Putin niet het einde van de oorlog is wordt vaak genoeg aangehaald.
toch roept de gemiddelde SBS6-kijkert dat het allemaal aan Putin ligt
Bij mij thuis valt 's morgens nog een krant op de mat (en die krant geeft ook niet alle kanten van het verhaal) maar niet iedereen zorgt echt voor zijn eigen nieuwsvoorziening

Mooi boek, voor wie nog wel eens een boek leest:War & The Media, over hoe 'we' voorgelogen zijn tijdens de golfoorlog

Vooropgesteld: wat er in de Oekraine gebeurt had nooit mogen gebeuren. Maar dat er zaken voor ons in het westen worden achtergehouden, lijkt me me echt 100% waar. En dat er in een oorlog ook door Oekraine mensenschendingen worden gepleegd, tja... Ook Amnesty ziet dat

Oorlog is nooit 100% zwart-wit, en bestaat niet uit Good Guys en Bad Guys
Alle reacties Link kopieren Quote
Tropischvisje schreef:
28-09-2022 08:25
Nee, die krijgen we niet. De Russen zelf waarschijnlijk ook niet. Die krijgen al helemaal poep nieuws.

Als het Westen echt zo begaan was geweest met landen, dan hadden we geen relatie met China, waar de Oeigoeren het echt slecht hebben.
Goed punt. Daarom ben ik persoonlijk heel sceptisch over de bedoelingen van al die wapens naar Oekraïne.
Maar dan krijg je het standaard argument dat Putin zo slecht is en dit of dat zou hebben gedaan of doet. Ja, dat weet we allemaal al en we worden ermee doodgegooid in de media. Ik geloof absoluut dat die man niet spoort.

Ik maak me echter soms zorgen over de naïviteit en het goed praten van de constante bemoeienis in bepaalde landen. Zoals je hierboven beschrijft, China begaat zoveel mensenrechtenschendingen dat het echt niet normaal is dat “we” daar nog zaken mee doen.
Ik begrijp dat het niet eenvoudig is om een land als China te isoleren maar het lijkt wel hypocriet soms.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hetjuistebesluit schreef:
28-09-2022 08:24
In Nederland is Poetin the bad guy. Begrijp me niet verkeerd, dat is hij ook! Maar Poetin is niet 'zomaar' Oekraïne binnen gevallen. Dat lijkt een beetje taboe om te zeggen, alsof ik daarmee begrip voor zijn daden wil bereiken. Absoluut niet.

Ik heb slechts één keer een ned documentaire gezien waarbij door oa een historicus goed uitlegde hoe dit conflict tot stand is gekomen. Dat de bom een keer zal barsten was allang duidelijk.

Het is betzelfde als Trump, ik ben ook geen Trumpfan, maar ik vind het kwalijk dat de media Trump in Nederland duidelijk gekleurd wegzet. Maar als je het hebt over de positieve dingen die hij bereikt heeft. Word mij rechts en trumpfan verweten.


Niet dat Trump en poetin als persoon zijn te vergelijken. Maar ik vind het erg kwalijk dat de politiek net doet alsof deze oorlog als donderslag uit de hemel kwam. Qua energievoorziening hadden we veel eerder maatregelen moeten nemen

Ik ben benieuwd welke docu het is. Mijn antwoord bij alles: ja, het is altijd eenzijdig. En de "slechte" kant wordt erg op de persoon gespeeld terwijl er een hele geschiedenis is.

Ookal zitten we aan de goede kant van de geschiedenis, ik geloof nooit dat politici iets doen uit liefdadigheid. Er spelen altijd belangen mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
De EU maakt zich terecht zorgen over Rusland. NU is het Oekraïne, een souvereign land in Europa maar (nog) geen lid van de navo of de eu om Rusland te vriend te houden. Rusland heeft laten zien wat ze daarvan vinden. Wat is het volgende land? Estland, Letland, Litouwen zijn wel lid van de EU en Rusland ziet dat liever ook terug naar Rusland keren zoals het Russisch was in de tijd van Stalin en Lenin. En dan heb je pas echt de poppen aan het dansen want dan is de EU en de Navo aangevallen. Nu steunen we Oekraïne in hun oorlog, dan zijn we in oorlog. Dus hoe langer Rusland bezig is met Oekraïne, hoe beter dat is voor onze veiligheid. Tot zover ons eigen belang. Maar bepaalde media en politici hebben vaak de mond vol dat we ons minder moeten bemoeien met conflicten in andere regio's en al helemaal niet de vluchtelingen onder dak moeten bieden. Oekraïne is onze regio...
Alle reacties Link kopieren Quote
Tropischvisje schreef:
28-09-2022 08:25
Nee, die krijgen we niet. De Russen zelf waarschijnlijk ook niet. Die krijgen al helemaal poep nieuws.

Als het Westen echt zo begaan was geweest met landen, dan hadden we geen relatie met China, waar de Oeigoeren het echt slecht hebben.
Dat ligt wat gecompliceerd; als je een relatie totaal verbreekt dan heeft het zeer grote nadelen. In het begin komt de andere partij in grote moeilijkheden maar al gauw gaat men zelf de spullen produceren die men nodig heeft en wordt onafhankelijk en daardoor veel vrijer. Men leert dan de ander geen rekening meer met anderen te houden. Je houdt een zekere invloed als je met elkaar om blijft gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
interessante topic, ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al had hij in zijn ogen 1000 goede redenen, feit is dat hij een ander land is binnengevallen.
Dat is, heel zwart-wit, gewoon fout, geen grijstinten van te maken.
Machtshebbers vinden altijd wel een in hun ogen goede reden om landjepik te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
28-09-2022 08:49
De EU maakt zich terecht zorgen over Rusland. NU is het Oekraïne, een souvereign land in Europa maar (nog) geen lid van de navo of de eu om Rusland te vriend te houden. Rusland heeft laten zien wat ze daarvan vinden. Wat is het volgende land? Estland, Letland, Litouwen zijn wel lid van de EU en Rusland ziet dat liever ook terug naar Rusland keren zoals het Russisch was in de tijd van Stalin en Lenin. En dan heb je pas echt de poppen aan het dansen want dan is de EU en de Navo aangevallen. Nu steunen we Oekraïne in hun oorlog, dan zijn we in oorlog. Dus hoe langer Rusland bezig is met Oekraïne, hoe beter dat is voor onze veiligheid. Tot zover ons eigen belang. Maar bepaalde media en politici hebben vaak de mond vol dat we ons minder moeten bemoeien met conflicten in andere regio's en al helemaal niet de vluchtelingen onder dak moeten bieden. Oekraïne is onze regio...
Dat Rusland mogelijk andere landed zou binnenvallen als het met Oekraïne was gelukt is goed mogelijk. Daarentegen, de NAVO was ook bezig met expansie tegen de afspraken in. Dat wordt als agressie gezien door de Russen. Daar hoor je heel weinig van in de media dus ik neem het je niet kwalijk dat je het misschien niet wist. Of misschien weet je het wel maar vind je het minder erg omdat je geen Rus bent.

Dit is trouwens wat ik bedoelde met steeds maar 1 kant van het verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hetjuistebesluit schreef:
28-09-2022 08:24
In Nederland is Poetin the bad guy. Begrijp me niet verkeerd, dat is hij ook! Maar Poetin is niet 'zomaar' Oekraïne binnen gevallen. Dat lijkt een beetje taboe om te zeggen, alsof ik daarmee begrip voor zijn daden wil bereiken. Absoluut niet.

Ik heb slechts één keer een ned documentaire gezien waarbij door oa een historicus goed uitlegde hoe dit conflict tot stand is gekomen. Dat de bom een keer zal barsten was allang duidelijk.

Het is betzelfde als Trump, ik ben ook geen Trumpfan, maar ik vind het kwalijk dat de media Trump in Nederland duidelijk gekleurd wegzet. Maar als je het hebt over de positieve dingen die hij bereikt heeft. Word mij rechts en trumpfan verweten.


Niet dat Trump en poetin als persoon zijn te vergelijken. Maar ik vind het erg kwalijk dat de politiek net doet alsof deze oorlog als donderslag uit de hemel kwam. Qua energievoorziening hadden we veel eerder maatregelen moeten nemen
Helemaal eensch.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven